Polski Ład 2.0 obniżył pierwszy próg podatkowy z 17 proc. na 12 proc., co związane jest z mniejszą kwotą wolną od podatku. Zniósł ulgę dla klasy średniej oraz usunął tzw. rolowanie zaliczek. Ten ostatni przepis umożliwiał rozliczanie pracownika według systemu podatkowego z 2021 lub 2022 roku - w zależności która opcja była korzystniejsza. Z symulacji wynika, że przedsiębiorcy powinni zaoszczędzić na zmianach.
Jedną z najważniejszych zmian w Polskim Ładzie 2.0 jest obniżenie pierwszego progu podatkowego, z 17 proc. na 12 proc. (do kwoty 120 tys. zł). Oznacza to, że każdy płatnik, mieszczący się w pierwszym progu podatkowym, zapłaci mniejszą zaliczkę na podatek do Urzędu Skarbowego.
Wraz z obniżeniem podatku w pierwszym progu zmieniła się również kwota wolna od podatku. Nadal jej wartość wynosi 30 tys. złotych na rok. Ale w ujęciu miesięcznym jest ona mniejsza i wynosi aktualnie 300 zł (natomiast w Polskim Ładzie 1.0 wynosiła 425 zł).
W konsekwencji Polski Ład 2.0 najbardziej odczują przewoźnicy, zatrudniający kierowców z wynagrodzeniem netto, mieszczącym się w przedziale 9-10 tys. zł. Wówczas, koszt pracodawcy może zmniejszyć się o 400 zł. miesięcznie.
Dodatkowo przepisy Polskiego Ładu 2.0 uchyliły system odraczania zaliczek na podatek. Rolowanie obowiązywało po to, aby nie działać na niekorzyść pracowników i rozliczać ich według korzystniejszych warunków - czyli niższej zaliczki dla pracowników w zależności od wyliczeń w systemie podatkowym w roku 2021 lub 2022.
Może się okazać, że zaliczki, zapłacone od stycznia do czerwca były wyższe w porównaniu do tych, które rzeczywiście trzeba byłoby uregulować zgodnie z przepisami od lipca.
Z tego względu niektórzy pracownicy mają większą szansę na zwrot podatku.
Przeczytaj także:
Warto jednak pamiętać o tym, że każdy kierowca w firmie transportowej jest inaczej rozliczany.
Dodatkowo w wyliczaniu podstawy opodatkowania trzeba uwzględnić odpowiednio wartość wirtualnych diet w przewozach międzynarodowych (o czym niżej), a to zdecydowanie zmienia wysokość kwoty do opodatkowania.
Samo wyliczenie wirtualnej diety może sprawiać trudności, bo kierowcy jeżdżą po wielu krajach UE w ciągu jednego miesiąca.
Według szacunków przewoźnicy mogą spodziewać się niższych kosztów pracodawcy.
Tabela nr. 1, Opracowanie eksperta Bartłomieja Zgudziaka, Grupa Inelo
Trudno jednoznacznie określić ile przewoźnik zaoszczędzi, dzięki przepisom Polskiego Ładu. - Z symulacji wynika, że kwota ta może być różna – od kilkunastu złotych do nawet 400 zł oszczędności na jednym pracowniku – wyjaśnia Bartłomiej Zgudziak, ekspert ds. analiz i rozliczeń, Grupa Inelo.
Wszystko zależy od tego, jak kierowca był dotychczasowo rozliczany. Niektórzy kierowcy byli rozliczani np. z uwzględnieniem ulgi dla klasy średniej, a inni z rolowaniem zaliczek na podatek – zależnie od systemu kadrowo-płacowego w firmie.
Istnieje tutaj wiele zmiennych, od których zależy wysokość zaliczki na podatek. - Na pewno zlikwidowanie ulgi dla klasy średniej i obniżenie podatku do 12 proc. sprawi, że przewoźnikom zostanie więcej pieniędzy w kieszeni – dodaje Bartłomiej Zgudziak.
Przewoźnicy, którzy nie są pewni, czy i ile zyskali wraz ze zmianą przepisów podyktowaną Polskim Ładem, mogą spróbować dopasować rozliczenie swoich kierowców do jednej z trzech grup z tabeli nr 2.
Tabela nr. 2, Opracowanie eksperta Bartłomieja Zgudziaka, Grupa Inelo
Źródło: INELO