Załączamy przetłumaczone na język polski zestawienie odstępstw od stosowania Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w krajach Unii Europejskiej. Sprawdź, w których krajach można jechać dłużej np. 10 lub 11 godzin, skorzystać ze skróconych odpoczynków oraz gdzie podwyższono dwutygodniowe limity jazdy. Lista zaktualizowana na 3 kwietnia 2020 r.
Odstępstwa od stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r.
Belgijskie władze przesunęły końcowy termin obowiązywania na terenie tego kraju odstępstw od przepisów o czasie jazdy, przerw i odpoczynków. Dodano też dwa nowe odstępstwa.
Uaktualnioną listę odstępstw znajdziesz poniżej.
ODSTĘPSTWA OD STOSOWANIA Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego
Nazwa państwa
|
Czas obowiązywania odstępstwa
|
Kategoria transportu/kierowców
|
Jakie odstępstwa są dozwolone |
Austria |
16/03/2020 – 14/04/2020
|
wszyscy kierowcy |
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie maksymalnego tygodniowego limitu jazdy wynoszącego 56 godzin do 60 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie maksymalnego dwutygodniowego limitu jazdy wynoszącego 90 godzin do 100 godzin; - art. 7: wydłużenie okresu prowadzenia bez przerwy do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin, - art. 8 (6): przesunięcie tygodniowego okresu odpoczynku powyżej sześciu 24-godzinych okresów
|
Belgia
|
19/03/2020 – 30/04/2020
|
kierowcy wykonujący transport żywności, leków i sprzętu medycznego |
- art. 6 (2): wydłużenie maksymalnego tygodniowego limitu jazdy wynoszącego 56 godzin do 60 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie maksymalnego dwutygodniowego limitu jazdy wynoszącego 90 godzin do 96 godzin; - art. 8 (6): przesunięcie tygodniowego okresu odpoczynku powyżej sześciu 24-godzinych okresów
|
26/03/2020 – 25/04/2020 |
krajowy i międzynarodowy transport drogowy |
- art. 8 (8) zwolnienie z zakazu odbywania w kabinie pojazdu regularnych odpoczynków tygodniowych |
|
01/04/2020 – 30/04/2020 |
transport podstawowych towarów i leków |
- art. 8 (6): skrócenie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku z 45 do 24 godzin – skrócenie nie musi być rekompensowane
|
|
Bułgaria
|
19/03/2020 – 13/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 7: wydłużenie okresu prowadzenia bez przerwy do 5,5 godziny; - art. 8 (6): skrócenie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku z 45 do 24 godzin
|
Chorwacja |
18/03/2020 – 16/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport artykułów pierwszej potrzeby: żywności i artykułów do powiązanych branż, żywności dla zwierząt, paliw, surowców, leków i sprzętu medycznego, sprzętu dla szpitali |
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie 2-tygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin - art. 8 (6): każdy odpoczynek tygodniowy może trwać 24 godziny, nie trzeba udzielać rekompensaty;
|
Czechy |
16/03/2020 – 14/04/2020
|
wszyscy kierowcy |
- całkowicie zawieszone stosowanie art. 6–9 |
Dania
|
23/03/2020 – 11/04/2020
|
cały krajowy transport towarów i pasażerów w Danii
|
- art. 8 (6): odstępstwo od przepisu dotyczącego tygodniowego odpoczynku
|
Finlandia |
27/03/2020 – 25/04/2020 |
krajowy i międzynarodowy transport towarów i osób |
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 8 (6): każdy odpoczynek tygodniowy może trwać 24 godziny, nie trzeba udzielać rekompensaty;
|
Francja |
21/03/2020 – 19/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów i osób |
- art. 6 (1): wydłużenie maksymalnego dziennego limitu jazdy z 9 do 10 godzin lub 11 godzin dwa razy w tygodniu; - art. 6 (2): wydłużenie maksymalnego tygodniowego limitu jazdy wynoszącego 56 godzin do 60 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie maksymalnego dwutygodniowego limitu jazdy wynoszącego 90 godzin do 102 godzin;
|
Grecja |
19/03/2020 – 17/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie maksymalnego dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie maksymalnego tygodniowego limitu jazdy wynoszącego 56 godzin do 60 godzin; - art. 7: wydłużenie okresu prowadzenia bez przerwy do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin, - art. 8 (6): przesunięcie tygodniowego okresu odpoczynku powyżej sześciu 24-godzinych okresów
|
Hiszpania
|
29/03/2020 – 12/04/2020
|
cały transport towarów na terenie Hiszpanii
|
- art. 6 (1): limit czasu prowadzenia pojazdu może być przedłużony, pod warunkiem że przestrzegane będą normy dotyczące przerw i odpoczynków; - art. 8 (6): każdy odpoczynek tygodniowy może trwać 24 godziny, nie trzeba udzielać rekompensaty; - art. 8 (8) zwolnienie z zakazu odbywania w kabinie pojazdu regularnych odpoczynków tygodniowych
|
Irlandia
|
18/03/2020 – 16/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (3): dwutygodniowy limit jazdy podniesiony z 90 do 112 godzin, - art. 8 (6): wystarczą tygodniowe odpoczynki skrócone zamiast regularnych i nie wymaga się odebrania za nie rekompensaty, ale nie ma odstępstwa od wymogu rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku po upływie 6 okresów 24-godzinnych
|
Luksemburg
|
19/03/2020 – 17/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (2): wydłużenie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin; - art. 6 (3): podniesienie dwutygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 8 (6): odroczenie tygodniowego okresu odpoczynku powyżej sześciu 24-godzinnych okresów
|
Łotwa |
27/03/2020 – 25/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin; - art. 6 (3): podniesienie dwutygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny - art. 8 (6): każdy odpoczynek tygodniowy może trwać 24 godziny, nie trzeba udzielać rekompensaty;
|
Malta
|
18/03/2020 – 16/04/2020
|
międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin
|
Niderlandy |
14/03/2020 – 01/06/2020
|
dostawy żywności, paszy, zwierząt, leków, produktów medycznych, odpadów, artykułów higienicznych oraz paliw i produktów ropopochodnych |
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): podniesienie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin; - art. 6 (3): podniesienie dwutygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 8 ust. 6: rozpoczęcie tygodniowego odpoczynku po siedmiu 24-godzinnych okresach; |
Niemcy
|
18/03/2020 – 17/04/2020
|
transport podstawowych towarów, takich jak żywność, lekarstwa, medyczne wyposażenie ochronne i paliwa
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu do 10 godzin dozwolone nie więcej niż pięć razy w tygodniu; - art. 8 (6): możliwość skorzystania z dwóch skróconych tygodniowych odpoczynków z rzędu, pod warunkiem że: - kierowca korzysta z przynajmniej czterech tygodniowych okresów odpoczynku w ciągu czterech kolejnych tygodni, z czego przynajmniej dwa są regularne; - rekompensata za te dwa skrócone tygodniowe okresy odpoczynku będzie wykorzystana przed kolejnym tygodniowym okresem odpoczynku
|
Norwegia
|
14/03/2020 – 13/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów i osób
|
- art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin; - art. 8 (6): wystarczy co najmniej jeden skrócony tygodniowy odpoczynek co tydzień przez cały okres zwolnienia - art. 6: dozwolone jest wydłużenie dziennego, tygodniowego i dwutygodniowego okresu prowadzenia, jeśli zostaną zachowane odpoczynki |
Polska
|
18/03/2020 – 16/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów i osób
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie 2-tygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny
|
Portugalia |
23/03/2020 – 06/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy; - art. 8 (6): odstępstwa od przepisów dotyczących tygodniowego odpoczynku;
|
Rumunia
|
18/03/2020 – 16/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin; - art. 8 (6): odroczenie tygodniowego odpoczynku powyżej okresu sześciu 24-godzinnych okresów
|
Słowacja
|
19/03/2020 – 17/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie 2-tygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin |
Słowenia |
16/03/2020 - 14/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie 2-tygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin, - art. 8 (6): przesunięcie tygodniowego okresu odpoczynku powyżej sześciu 24-godzinych okresów
|
Szwajcaria |
19/03/2020 – 19/04/2020 |
transport towarów pierwszej potrzeby – tylko po uzyskaniu potwierdzającego to certyfikatu Approvisionnenment Économique du Pays (AEP) |
- art. 6 (3): wydłużenie 2-tygodniowego limitu jazdy z 90 do 112 godzin; - art. 8 (4): można zrobić 5 skróconych dobowych odpoczynków pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi (zamiast trzech); - art. 8 (6): dwa regularne odpoczynki tygodniowe w kolejnych tygodniach mogą trwać po 36 godzin,
|
Szwecja
|
16/03/2020 – 14/04/2020
|
cały krajowy transport towarów i pasażerów w Szwecji
|
- art. 8 (2): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin; - art. 8 (6): każdy odpoczynek tygodniowy może trwać 24 godziny, nie trzeba udzielać rekompensaty; - art. 6: dzienne, tygodniowe i dwutygodniowe limity czasu jazdy można wydłużyć, jeśli są przestrzegane odpoczynki i przerwy
|
Węgry |
21/03/2020 – 19/04/2020
|
krajowy i międzynarodowy transport towarów i osób |
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin; - art. 6 (2): wydłużenie tygodniowego limitu jazdy z 56 do 65 godzin; - art. 6 (3): wydłużenie 2-tygodniowego limitu jazdy z 90 do 105 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin - art. 8 (6): każdy odpoczynek tygodniowy może trwać 24 godziny, nie trzeba udzielać rekompensaty; - art. 8 ust. 6: rozpoczęcie tygodniowego odpoczynku po siedmiu 24-godzinnych okresach
|
Wielka Brytania
|
23/03/2020 – 21/04/2020
|
dostawa żywności, artykułów nieżywnościowych (higiena osobista, papier toaletowy i artykuły do sprzątania) oraz środki farmaceutyczne, jeśli transport następuje do Anglii, Szkocji i Walii: - do centrum dystrybucji do sklepów (lub centrum realizacji), - od producenta lub dostawcy do centrum dystrybucji - od producenta lub dostawcy do sklepu (lub centrum realizacji) - pomiędzy centrami dystrybucyjnymi a węzłem komunikacyjnym - dostawy hubów transportowych do sklepów; odstępstwa nie są dozwolone dla kierowców wykonujących dostawy bezpośrednio do konsumentów
|
- art. 6 (1): wydłużenie dziennego limitu jazdy z 9 do 11 godzin LUB - art. 8 ust. 6: rozpoczęcie tygodniowego odpoczynku po siedmiu 24-godzinnych okresach; ale w ciągu dwóch tygodni nadal są wymagane dwa regularne tygodniowe odpoczynki lub regularny i skrócony odpoczynek; - art. 6 (2): wydłużenie maksymalnego tygodniowego limitu jazdy z 56 do 60 godzin. - art. 6 (3): wydłużenie dwutygodniowego limitu jazdy z 90 do 96 godzin; - art. 7: wydłużenie czasu jazdy bez przerwy z 4,5 do 5,5 godziny; - art. 8 (1): skrócenie dziennego odpoczynku z 11 do 9 godzin
|
opr. Kancelaria Błach Dynerowicz Bujak i Aldona Kapica
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: