Filtruj treść
Filtruj

Od 21 lipca 2021 r. zacznie obowiązywać doręczenie elektroniczne

Autor: Tomasz Zajdler

Dodano: 11 grudnia 2020
Od 21 lipca 2021 r. zacznie obowiązywać doręczenie elektroniczne

Sejm uchwalił ustawę o doręczeniach elektronicznych. Nowe przepisy umożliwią obywatelom, przedsiębiorcom oraz podmiotom sektora publicznego skuteczne doręczenia dokumentów w postaci elektronicznej i w postaci przesyłki hybrydowej. Adresat musi jednak zgodzić się na takie doręczenie i zgłosić odpowiedniej do bazy danych.

Doręczenie elektroniczne ma być podstawowym sposobem wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi, wymagającej potwierdzenia jej nadania lub odbioru. Tego rodzaju doręczenia będą mogły znaleźć zastosowanie do postępowań administracyjnych, sądowo-administracyjnych oraz w postępowaniach cywilnych. Usługi doręczenia elektronicznego w poszczególnych instytucjach będą wdrażane etapami (maksymalnie do 1 października 2029 r.).

Korespondencję urzędową w formie elektronicznej będzie można otrzymać po wcześniejszym zgłoszeniu adresu do doręczeń elektronicznych do Bazy Adresów Elektronicznych prowadzonej przez ministra właściwego do staw informatyzacji.

Wpisanie adresu do tej bazy zobliguje organy publiczne do wysyłania korespondencji tylko na ten adres. Oczywiście takie doręczenie będzie pod względem prawnym tak samo skuteczne jak doręczenie w tradycyjnej formie papierowej.

Ważne:

W ostatecznie uchwalonej nowelizacji przewidziano też wprowadzenie tzw. doręczenia hybrydowego.

Przepisy ustawy dotyczące doręczeń elektronicznych i hybrydowych wchodzą w życie z dniem 21 lipca 2021 r.

Podstawa prawna: 
  • ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych

Autor: Tomasz Zajdler

prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x