Wprowadzenie przez pracodawcę kontroli służbowej poczty elektronicznej jest możliwe, ale tylko na określonych warunkach. Według Kodeksu pracy trzeba poinformować pracownika o prowadzeniu monitoringu jego poczty. A także poinformować do jakich celów prowadzony jest monitoring.
Według Urzędu Ochrony Danych Osobowych pracodawca może wprowadzić monitoring poczty elektronicznej pracownika, ale tylko w sytuacji gdy jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy, umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy. Ponadto, kontrola ta nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika (art. 223 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy).
Zanim wprowadzisz monitoring, musisz poinformować pracownika:
Te informacje należy ustalić w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu pracy.
Tak jak zapisano w art. 222 §7 Kodeksu pracy, pracodawca informuje pracowników o wprowadzeniu monitoringu w sposób przyjęty u niego w zakładzie pracy. W związku z tym informacja może mieć formę:
UODO przypomina, że pracodawca powinien poinformować pracownika o wprowadzeniu monitoringu poczty elektronicznej nie później niż dwa tygodnie przed jego uruchomieniem.
Na podstawie:
komunikatu UODO.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: