Filtruj treść
Filtruj

Czy jest szansa za odzyskanie maut od pojazdów z CNG?

Autor: Piotr Sadowski

Dodano: 11 października 2021
Czy jest szansa za odzyskanie maut od pojazdów z CNG?

Od 1 października br. z opłaty drogowej w Niemczech zwolnione są tylko pojazdy wyposażone w fabryczne instalacje. Co z przewoźnikami, którzy zamontowali instalacje, ale nie w fabryce? Mieli być oni również zwolnieni z opłaty drogowej do 2023 r! Kancelarie prawne wskazują, że maut trzeba zapłacić, ale jest szansa na odzyskanie tych pieniędzy.

Od 1 października 2021 r. obowiązuje w Niemczech nowelizacja przepisów o opłatach drogowych. Zmiana jest szczególnie dotkliwa dla tych użytkowników, którzy zamontowali instalację gazową CNG w pojazdach fabrycznie wyprodukowanych jako diesle.

Zwolnienie miało obowiązywać do 2023 r.

Tego rodzaju pojazdy na podstawie wcześniejszych przepisów miały korzystać ze zwolnienia z opłat do końca 2023 r.

Do trafienia na tzw. „białą listę” pojazdów zwolnionych z opłat zgodnie z wytycznymi BAG wystarczyło, że pojazd ma odpowiednią homologację i przez większą część jazdy spala gaz ziemny.

Uwaga

Dowodem to potwierdzającym był montaż zbiorników na ten gaz o pojemności co najmniej 300 litrów i odpowiedni wpis w polu P3 dowodu rejestracyjnego.

Na podstawie nowelizacji to się jednak zmieniło i właściciele tego rodzaju pojazdów otrzymują informacje z TollCollect, że zostały one usunięte z białej listy i podlegają opłacie.

Wyrzuceni z białej listy

Stało się tak, bo od 1 października 2021 r. z opłat drogowych są zwolnione tylko pojazdy napędzane gazem ziemnym, które fabrycznie posiadają instalację CNG (sprężony gaz ziemny), LNG (skroplony gaz ziemny) lub silnik dwupaliwowy na LNG/diesel.

Kolejny warunek to posiadanie homologacji, klasy emisji spalin Euro VI i skonfigurowane przed pierwszą rejestracją przez producenta jako nowy pojazd napędzany w przeważającej mierze gazem ziemnym.

Kancelarie zakładają pozwy zbiorowe

W konsekwencji od 1 października 2021 r. właściciele pojazdów posiadających niefabryczne instalacje gazowe muszą zacząć płacić niemieckie myto. Niektóre kancelarie specjalizujące się w prawie transportowym przekonują jednak, że możliwe jest uzyskanie zwolnienia na wcześniejszych zasadach, tj. do końca 2023 r.

Ich oferta jest skierowana do każdego, kto przed czerwcem 2021 r. (tj. publikacją nowelizacji) zamontował instalacje gazowe w przekonaniu, że pojazd będzie zwolniony z myta do końca 2023 r.

Niestety do czasu rozstrzygnięcia sprawy należy opłacać maut na obecnych zasadach. Dopiero w przypadku wygrania procesu nadpłacone opłaty zostaną przewoźnikowi zwrócone. Oferty kancelarii znaleźć można w Internecie - nie przedstawiamy ich nie chcąc reklamować konkretnej firmy.

Autor: Piotr Sadowski

prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego
 

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody

 
   
     Kncelaria Morawiec Kot    
   
                       
 
 
   
                       
   
                       
 
 

Nagrody i wyróżnienia

 

 
                 
x