Od 1 października br. z opłaty drogowej w Niemczech zwolnione są tylko pojazdy wyposażone w fabryczne instalacje. Co z przewoźnikami, którzy zamontowali instalacje, ale nie w fabryce? Mieli być oni również zwolnieni z opłaty drogowej do 2023 r! Kancelarie prawne wskazują, że maut trzeba zapłacić, ale jest szansa na odzyskanie tych pieniędzy.
Od 1 października 2021 r. obowiązuje w Niemczech nowelizacja przepisów o opłatach drogowych. Zmiana jest szczególnie dotkliwa dla tych użytkowników, którzy zamontowali instalację gazową CNG w pojazdach fabrycznie wyprodukowanych jako diesle.
Tego rodzaju pojazdy na podstawie wcześniejszych przepisów miały korzystać ze zwolnienia z opłat do końca 2023 r.
Do trafienia na tzw. „białą listę” pojazdów zwolnionych z opłat zgodnie z wytycznymi BAG wystarczyło, że pojazd ma odpowiednią homologację i przez większą część jazdy spala gaz ziemny.
Dowodem to potwierdzającym był montaż zbiorników na ten gaz o pojemności co najmniej 300 litrów i odpowiedni wpis w polu P3 dowodu rejestracyjnego.
Na podstawie nowelizacji to się jednak zmieniło i właściciele tego rodzaju pojazdów otrzymują informacje z TollCollect, że zostały one usunięte z białej listy i podlegają opłacie.
Stało się tak, bo od 1 października 2021 r. z opłat drogowych są zwolnione tylko pojazdy napędzane gazem ziemnym, które fabrycznie posiadają instalację CNG (sprężony gaz ziemny), LNG (skroplony gaz ziemny) lub silnik dwupaliwowy na LNG/diesel.
Kolejny warunek to posiadanie homologacji, klasy emisji spalin Euro VI i skonfigurowane przed pierwszą rejestracją przez producenta jako nowy pojazd napędzany w przeważającej mierze gazem ziemnym.
W konsekwencji od 1 października 2021 r. właściciele pojazdów posiadających niefabryczne instalacje gazowe muszą zacząć płacić niemieckie myto. Niektóre kancelarie specjalizujące się w prawie transportowym przekonują jednak, że możliwe jest uzyskanie zwolnienia na wcześniejszych zasadach, tj. do końca 2023 r.
Przeczytaj także:
Niemcy: zmiany w opłatach od 1 października
W Niemczech przedłużono na 3 lata zwolnienie z e-myta dla ciężarówek na gaz
Ich oferta jest skierowana do każdego, kto przed czerwcem 2021 r. (tj. publikacją nowelizacji) zamontował instalacje gazowe w przekonaniu, że pojazd będzie zwolniony z myta do końca 2023 r.
Niestety do czasu rozstrzygnięcia sprawy należy opłacać maut na obecnych zasadach. Dopiero w przypadku wygrania procesu nadpłacone opłaty zostaną przewoźnikowi zwrócone. Oferty kancelarii znaleźć można w Internecie - nie przedstawiamy ich nie chcąc reklamować konkretnej firmy.