Przeczytaj także:
- to profesjonalista lub firma zajmująca się organizacją i zarządzaniem transportem towarów. Głównym celem spedytora jest efektywne i bezpieczne przemieszczanie towarów od punktu A do punktu B, przy zachowaniu odpowiednich procedur, terminów i przepisów.
Firma świadczy usługi spedycyjne (firma C). Działalność firmy polega na wyszukiwaniu zleceń transportowych na przewóz towaru oraz znajdowaniu firm transportowych, które przewiozą towar. Firma transportowa A przewozi towar do firmy B np. do Niemiec. Firma A wystawia fakturę za usługi transportowe na firmę spedycyjną C. Firma spedycyjna C wystawia fakturę sprzedaży na kontrahenta niemieckiego B za transport plus swoją prowizję. Na fakturze jako nazwa usługi jest wpisane - usługa spedycyjna. Czy taki rodzaj usługi podlega kodowi GTU_13 w JPK? Należy taką usługę traktować jako transportową czy spedycyjną?
Nasz firma dokonuje zakupów w Chinach i Egipcie, kontenery z surowcem są odprawiane na terytorium Niemiec, a zakup w VAT rozliczamy jako nietransakcyjne WNT. Otrzymujemy od przedstawiciela podatkowego w Niemczech dokument Steuerbescheid, w którym koszt frachtu morskiego wliczona jest do podstawy opodatkowania VAT (dokument dociera do nas za pośrednictwem spedytora). Podstawę tę uwzględniamy w rozliczeniu VAT-7 i VAT-UE. Obsługi całej dostawy dokonuje firma spedycyjna, która jest podmiotem krajowym (refaktura kosztów frachtu i opłat do przewoźnika – MERSK, organizacja transportu drogowego, przygotowanie wymaganych dokumentów, kontakt z przedstawicielem podatkowym w Niemczech). Do tej pory spedytor dokonywał refaktury kosztów frachtu ze stawką VAT 0%. Otrzymaliśmy informację, że od teraz refaktura kosztów frachtu będzie dokonywana ze stawką 23% VAT. Powodem ma być brak wypełnienia przesłanki z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, który wymaga posiadania odpowiedniego dokumentu celnego oraz ewentualnie – co przez taki dokument należy rozumieć w tym kontekście. Przede wszystkim należy zauważyć, że w treści przepisu odwołano się do dokumentu wydanego przez urząd celno-skarbowy. Jest to konkretne pojęcie oznaczające organ należący do funkcjonującej w Polsce Krajowej Administracji Skarbowej. Tak więc literalne brzmienie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT wskazuje na dokument wydawany w naszym kraju. Taki dokument można zaś uzyskać jedynie, jeżeli import jest rozliczany w Polsce. Tylko bowiem wtedy to urząd celno-skarbowy potwierdza przywóz towaru spoza UE. Jeżeli natomiast import jest dokonywany w innym państwie członkowskim, np. w Niemczech, to polski urząd celno-skarbowy w ogóle nie uczestniczy w rozliczeniu importu, a więc nie wydaje także dokumentu celnego. Pytanie brzmi: czy uzasadnienie spedytora odnośnie do zastosowania stawki 23% VAT zamiast 0% jest właściwe?
Od dziś można zgłaszać firmy do udziału w Plebiscycie „Przyjazny Pracodawca TSL”. Jest to pierwszy ogólnopolski plebiscyt skierowany do firm zajmujących się Tran sportem Spedycją lub Logistyk ą, które w szczególny sposób dbają o warunki zatrudnienia oraz wykazują się troską o pracownika. Zgłoszenia będą przyjmowane do 30 września 2015 r.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »