Kierowca na wszelkie swoje aktywności przeznaczył 13,5 godziny, ponieważ zaczął pracę po odpoczynku o godzinie 6.00 rano i zakończył dzień pracy o godzinie 19.30. Zatem w tym dniu (okresie 24-godzinnym) na odpoczynek pozostało mu maksymalnie 10,5 godziny. Jeśli kolejnego dnia pracy nie zacznie wcześniej niż o 4.30 – to zrobi odpoczynek dzienny skrócony (czyli minimum 9 godzin, ale mniej niż 11).
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj także:
Po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 4,5 godziny kierowca musi zrobić przerwę, chyba że rozpoczyna odpoczynek. Przerwa musi trwać co najmniej 45 minut. To jest oczywiste – ale nie każdy kierowca wie, że po każdej przerwie trwającej 45 minut zliczanie należy zacząć od nowa.
Przerwy kierowcy uregulowane w przepisach krajowych oraz unijnych odnoszą się zarówno do ogólnego czasu pracy jak i samego czasu jazdy kierowcy - co nie zawsze jest zbieżne. W przypadku kierowców mających obowiązek stosowania tachografu muszą być przestrzegane zarówno przerwy w jeździe, jak i w czasie pracy.
Przywołana dyrektywa unijna numer 2002/15/WE stanowi dla krajów członkowskich pewną wskazówkę, która musi być wdrożona w każdym kraju członkowskim, co w krajowym systemie prawnym znalazło odzwierciedlenie między innymi w art. 13 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.
Gdy kierowca jest dowożony do pojazdu, musisz pamiętać, że czas dowozu trzeba doliczyć do jego dniówki. Jeżeli tego nie zrobisz, możesz wpaść w aż dwie pułapki – i niestety, będzie Cię to drogo kosztowało.
Często trasa układa się tak, że po 4,5 godziny jazdy kierowca zatrzymuje się bardzo blisko bazy. Czy musi wówczas czekać 45 minut, aż pojedzie dalej? Nie – ale pod jednym warunkiem.
Jak powinien postąpić kierowca, który przejmuje pojazd z tachografem cyfrowym w miejscu, do którego dowieziono go innym samochodem? Jeśli np. jechał cztery godziny do miejsca postoju, to przy logowaniu cały ten czas powinien opisać jako dyspozycyjność, inne prace czy odpoczynek? Sprawdźmy.
Zarówno kierowca zatrudniony przez przedsiębiorstwo, jak i współwłaściciel lub właściciel tej firmy mają obowiązek stosować się do zasad odbierania przerwy w prowadzeniu pojazdu. Tak orzekł NSA.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »