Polska wprowadziła tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów rozporządzenia nr 561/2006 w stosunku do kierowców wykonujących krajowy i międzynarodowy transport drogowy rzeczy. Odstępstwa można stosować od 12 sierpnia do 30 września 2022 r.
Od 4 marca do 2 kwietnia br. wprowadzone zostają odstępstwa w zakresie czasu prowadzenia pojazdów ciężarowych. Są one podyktowane sytuacją kryzysową spowodowaną rosyjską agresją wojskową na Ukrainę. Brak kierowców i przyszła niepewność co do powrotu obywateli Ukrainy do zawodu stanowią wyzwanie dla funkcjonowania transportu w UE. Sprawdź zmiany w czasie jazdy kierowców.
W pakiecie mobilności znajdują się dwa nowe odstępstwa, które pozwalają na przedłużenie jazdy w drodze do bazy. Czy mogą z tego skorzystać tylko kierowcy wracający z dalekich, zagranicznych tras, czy kierowcy w krótkiej podróży krajowej też?
Czy przerwa 45 min. po 4,5 godz. jazdy (wykorzystane maksymalne 9 godz. jazdy dziennej) spełnia warunek aby kierowca mógł dojechać do bazy przez kolejne 2 godziny na odpoczynek tygodniowy regularny? Czy więc wymagane 30 min. przerwy bezpośrednio przed wykorzystaniem tych 2 godz., a ulokowane w przerwie 45 min. jest prawidłowe?
Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że tymczasowe odstępstwa w zakresie czasu pracy kierowców w związku z pandemią koronawirusa obowiązują do 31 maja 2020 r.
Jak opisać wykresówkę lub wydruk z tachografu, gdy z powodu kilometrowych kolejek na przejściach granicznych kierowca ciężarówki nie może rozpocząć odpoczynku? Sprawdź
Jeśli oczekiwanie na załadunek wydłużyło się, kierowca nie może skrócić odpoczynku, nie pomoże nawet dokonanie opisu na wydruku. Nie uprawnia do zastosowania odstępstwa od przepisów przewidzianego w art. 12 rozporządzenia nr 561/2006.
Dokonanie opisu na wydruku, po wystąpieniu nieprzewidzianej sytuacji, może uchronić przed otrzymaniem kary. Warto wtedy sfotografować smartfonem ten opis. Dlaczego? Sprawdź.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »