Przeczytaj także:
W Niemczech zaktualizowano wytyczne dotyczące przewozu samochodów elektrycznych autotransporterami. Wyższa masa elektryków powoduje, że pasy mocujące opony do podłoża muszą być dociśnięte w z większą siłą. Przepisy te dotyczą wszystkich autotransporterów, które poruszają się po niemieckich drogach, bez względu na kraj ich rejestracji
Wykonywane transporty są przewozami na potrzeby własne przedsiębiorstwa. Takie przewozy drogowe – zgodnie z ustawodawstwem unijnym - są zwolnione z obowiązku posiadania licencji wspólnotowej oraz wszelkich zezwoleń przewozowych (art. 1, ust. 5 rozporządzenia 1072/2009).
Przepisy unijne dają jednak swobodę ustawodawcom państw członkowskich w zakresie kształtowania pozostałych warunków wykonywania takich przewozów.
Polski ustawodawca wykorzystał przyznaną mu możliwość. I tak przewoźnik taki powinien legitymować się zaświadczeniem na wykonywanie przewozów na potrzeby własne.
Jednak powstaje wątpliwość, czy na pewno wykonywane w tym przypadku przewozy drogowe wymagają uzyskania zaświadczenia NPW? W mojej ocenie w stanie faktycznym przedstawionym w treści zapytania takie zaświadczenie nie będzie potrzebne. Jest to jednak tylko moja subiektywna ocena, której treść wynika z warunków określonych w pytaniu.
Z artykułu dowiesz się:
Jeżeli jest to wyłącznie ruch krajowy to w przypadku pojazdów oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 t nie są wymagane żadne uprawnienia do wykonywania przewozów drogowych niezależnie od tego czy jest to przewóz na potrzeby własne, czy też typowy transport.
Natomiast w sytuacji jazdy w ruchu międzynarodowym od 21 maja 2022 r. nie są również wymagane uprawnienia przewozowe - ale tylko w sytuacji, gdy będziemy wykonywali wyłącznie tzw. przewóz na potrzeby własne.
Proszę o podanie maksymalnej długości autotransportera wraz z przewożonymi samochodami. Inspekcja Transportu Drogowego liczy długość od początku pojazdu do końca elementu stałego zabudowy czyli 18,75 m plus część samochodu na elemencie wysuwanym hydraulicznie czyli maksymalnie 20,75 m. Natomiast Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie mierzy długość do tablicy rejestracyjnej na wysuniętym najeździe. W tym przypadku długość pojazdu to minimum 19,30 m i jest to traktowane jako wykroczenie i nakładana jest kara administracyjna. Który pomiar jest prawidłowy?
Firma planuje zakup autolawety o dmc do 12 ton. Co powinniśmy zrobić aby dojechać nią do naszej siedziby. Czy to jest transport na potrzeby własne? Dodam, że będziemy przewozić na niej samochód osobowy którym po nią pojedziemy (nasza własność). Jakie dokumenty są nam niezbędne aby bezproblemowo dojechać 300 km od miejsca zakupu do siedziby firmy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »