Fakt, że korzystanie z elektronicznych listów przewozowych oznacza dla przewoźników oszczędność czasu był powszechnie znany. Dzięki naukowcom z Politechniki w Mediolanie możemy poznać faktyczna skalę tych „oszczędności”.
Przeczytaj także:
W Armenii w zeszłym tygodniu wszedł w życie protokół do Konwencji Narodów Zjednoczonych CMR dla międzynarodowego transportu drogowego towarów, e-CMR. Oznacza to, że ustanowiono w tym kraju ramy prawne do bezpapierowego transportu drogowego towarów. Armenia jest 39. krajem, który przystąpił do e-CMR.
Austriacki rząd ratyfikował cyfrowy protokół do Konwencji Narodów Zjednoczonych o międzynarodowych przewozach drogowych towarów, czyli e-CMR. Ratyfikacja miała miejsce w połowie sierpnia br.
Węgierski rząd ogłosił zamiar przystąpienia do Protokołu dodatkowego do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów dotyczącego elektronicznego listu przewozowego (e-CMR). Stosowną decyzję zawarto w dekrecie z 8 lipca 2024 r.
Na początku lipca Włochy oficjalnie ratyfikowały cyfrowy protokół do Konwencji Narodów Zjednoczonych o międzynarodowych przewozach drogowych towarów, czyli e-CMR.
Włoski parlament zagłosował za przystąpieniem do Protokołu dodatkowego do Konwencji o umowie w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy (e-CMR). Dzięki temu Włochy dołączą do 35 krajów, które do tej pory wprowadziły elektroniczny list przewozowy.
Grecja stała się 35. krajem, w którym będzie można używać elektronicznego listu przewozowego. Niedługo w całej UE zacznie działać system do przechowywania danych z listów CMR. Od 21 sierpnia 2024 roku, na mocy rozporządzenia KE, we wszystkich krajach Unii Europejskiej zacznie działać platforma e-FTI (Electronic Freight Transport Information). Będzie ona przechowywać dane z listów CMR.
Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę w sprawie inteligentnych systemów transportowych (ITS). Na podstawie jej przepisów państwa członkowskie będą zobowiązane udostępniać użytkownikom kompletne i aktualne dane o ruchu. Poza tym dyrektywa przewiduje również wykorzystanie e-CMR w systemach powiadamiania.
Włoski rząd zatwierdził przystąpienie do Protokołu dodatkowego do Konwencji CMR o transporcie drogowym. Przygotował też projekt ustawy zakładającej wdrożenie elektronicznego listu przewozowego jeszcze w bieżącym roku. e-CMR oferuje natychmiastowy dowód dostarczenia ładunku.
Zgodnie z planami Komisji Europejskiej obowiązek stosowania elektronicznych listów przewozowych zostanie wprowadzony w sierpniu 2024 r. Rok wcześniej – czyli w połowie 2023 r. - mają być opracowane odpowiednie wytyczne.
Dwie polskie firmy opracowały e-podpisy do elektronicznych listów przewozowych (e-CMR). Jednak brak załącznika do rozporządzenia unijnego uniemożliwia stosowanie e-CMR. Czekamy na koniec prac w KE.
Rząd Ukrainy ratyfikował przepisy, które umożliwiają stosowanie na terenie tego kraju elektronicznych listów przewozowych eCMR. To znacznie ułatwi realizowanie przewozów na wschód.
Norwegia jest kolejnym krajem, który zezwala na korzystanie z elektronicznych listów przewozowych. Konieczne jest jeszcze dostosowanie. Docelowo e-CMR ma być w Norwegii obowiązkowy i całkowicie zastąpi list przewozowy w tradycyjnej formie.
W celu jak najskuteczniejszej walki z pandemią koronwirusa maksymalnie uproszczono obieg dokumentów związanych z drogowym przewozem towarów. Z tego powodu system e-CMR jest obecnie dostępny za darmo. Z darmowych elektronicznych listów przewozowych firmy będą mogły korzystać do 31 maja 2020 r.
Podobnie jak w Polsce przystąpienie do protokołu dodatkowego do Konwencji CMR nie oznacza automatycznie możliwości używania listów przewozowych w formie elektronicznej. Konieczne jest do tego zaplecze technologiczne.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »