Najnowsza nowelizacja Kodeksu pracy uchyla pracodawcom możliwość zakazywania kierowcom podejmowania zatrudnienia w konkurencyjnych firmach. W przypadku kierowców może to powodować, że zamiast odpoczynku, będą ruszać w trasę u innych przewoźników. To zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska wystosował do Prezydenta RP postulat skierowania do Trybunału Konstytucyjnego nowelizacji Kodeksu pracy.
We wniosku zwrócono uwagę, że znowelizowane przepisy mogą zwiększyć ryzyko wypadków drogowych poprzez dopuszczenie podejmowania przez kierowcę pozostawania w stosunku pracy z więcej niż jednym pracodawcą.
Wejście w życie przepisów w uchwalonym kształcie będzie prowadzić do patologicznych sytuacji, w których kierowca zawodowy po powrocie z wyjazdu służbowego, zgłosi się do drugiej firmy w której jest też zatrudniony i zamiast odpoczynku pojedzie w następna trasę.
Wystąpienie TLP do Prezydenta dotyczy trzech przepisów.
TLP zwróciło uwagę na to, że w art. 9 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej, wskazano możliwość wprowadzenia w prawie krajowym zakazu dodatkowego podejmowania pracy przez pracownika, jeżeli zakaz ten wynika z przyczyn obiektywnych, którym są np. zdrowie i bezpieczeństwo.
Takie przesłanki nie zostały jednak uwzględnione w nowelizacji omawianej ustawy. Z kolei w art. 4 ust. 2 lit. m ww. dyrektywy dano państwom członkowskim możliwość odstąpienia od obowiązku przekazywania przez pracodawcę pracownikowi informacji o wymiarze czasu pracy, jeżeli praca ma charakter nieprzewidywalny. Tu także polski ustawodawca nie skorzystał z możliwości jakie daje dyrektywa.