Minister Infrastruktury RP Andrzej Adamczyk, wraz ze swoimi odpowiednikami z Litwy, Łotwy i Estonii, zaproponowali wprowadzenie czasowego całkowitego zakazu wykonywania przewozów towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi.
Rosyjska maszyna wojenna jest nadal napędzana przez towary, które transportowane są codziennie w rosyjskich i białoruskich samochodach ciężarowych.
Dlatego ministrowie ds. transportu Polski, Litwy, Łotwy i Estonii wezwali komisarz UE ds. transportu A. Vălean do podjęcia pilnych działań w dziedzinie ograniczenia transportu drogowego i morskiego do i z Rosji oraz Białorusi.
W obszarze transportu drogowego ministrowie zaproponowali wprowadzenie czasowego całkowitego zakazu wykonywania przewozów towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi.
Ponadto we wspólnym liście padła propozycja wykluczenia Federacji Rosyjskiej i Republiki Białorusi z Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF) oraz cofnięcia zezwoleń Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu (ECMT) na przewozy drogowe wykonywane przez przewoźników mających siedzibę na terytorium tych państw.
Rozważana jest również potrzeba zawieszenia stosowania Konwencji o międzynarodowym przewozie towarów z zastosowaniem karnetów TIR (Konwencja TIR) w przewozach z Federacją Rosyjską i Republiką Białorusi.
Przeczytaj także:
Transporty leków na Ukrainę oraz uchodźców – bez tachografów
Specustawa: Ukraińcy mogą wykonywać pracę bez pozwolenia
Obywatele Ukrainy mogą zakładać firmy w Polsce
Odstępstwa i zwolnienia z opłat na drogach UE (w związku z pomocą dla Ukrainy)
W sektorze morskim autorzy listu wzywają UE do podjęcia wszelkich niezbędnych środków mających na celu zakazanie lub dalsze ograniczenie cumowania rosyjskich i białoruskich statków do unijnych portów.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury