Nieprawidłowo załadowany pojazd, to proszenie się o problemy. Kierowcy grożą wtedy nie tylko kary ze strony ITD i policji, ale rośnie także ryzyko wypadku o zwiększonym zużyciu paliwa nie mówiąc. Poznaj 6 podstawowych błędów popełnianych przy załadunku. I wyeliminuj je!
Z artykułu dowiesz się:
Jakie jest 6 typowych błędów powstających przy załadunku i rozładunku?
Jak ustrzec się przed najczęstszymi problemami?
Przeczytaj także:
Ukazały się zapowiadane od kilku miesięcy hiszpańskie przepisy, które zabraniają kierowcom wykonywania załadunków i rozładunków. Te czynności będą musieli wykonywać pracownicy nadawcy i odbiorcy towaru. Ponadto wprowadzono przepisy, ze jeżeli pojazd musiał czekać dłużej niż godzinę na zakończenie załadunku lub rozładunku, przewoźnik może żądać od załadowcy odszkodowania.
Zgodnie z przepisami, to nadawca lub załadowca, odpowiada za szkody powstałe w skutek nieodpowiedniego załadunku. Oczywiście może też odpowiadać przewoźnik – jeśli w umowie jest określone, iż jest za to odpowiedzialny. A jak jest to uregulowane w prawie międzynarodowym? W jakich jeszcze sytuacjach odpowiada przewoźnik?
Prawidłowe zamocowanie ładunku jest podstawą bezpiecznego przewozu, a co za tym idzie – dowiezienia towaru w nienaruszonym stanie. Nieprawidłowe wykonanie załadunku ma wpływ na to, kto odpowiada za szkodę w przesyłce.
Zakaz pracy kierowcy przy załadunku ma obowiązywać w Portugalii od września 2021 r., a kara za jego naruszenie będzie wynosić do 15 tys. euro. Celem wprowadzenia nowelizacji jest poprawienie warunków pracy kierowców. Sprawdź jakie będą wyjątki od tej zasady oraz jak do tego pomysłu podchodzą inne państwa.
Zakaz będzie dotyczył w takim samym zakresie kierowców portugalskich, jak i tych z zagranicy. Zamiast kierowcy, wszystkie czynności przy załadunku i rozładunku towarów mają wykonywać pracownicy firmy wydającej lub odbierającej ładunek.
Z artykułu dowiesz się m.in. jakie będą wyjątki - od września 2021 r. - od zakazu dokonywania załadunku przez kierowców.
Może się zdarzyć, że kierowca nie podstawi pojazdu w miejsce załadunku bądź podstawi, ale później, niż było to umówione. Czy przewoźnik w takiej sytuacji poniesie konsekwencje finansowe? Co przewidują na ten temat przepisy?
Ani Konwencja CMR, ani polskie prawo przewozowe nie przewidują odpowiedzialności za niepodstawienie pojazdu pod załadunek. Regulują to jednak przepisy Kodeksu cywilnego. Przewoźnik, który akceptuje zlecenie transportowe (w dowolny sposób – pisemny lub e-mailowy), zawiera w tym momencie umowę przewozu, zanim jeszcze skieruje pojazd pod adres wskazany przez zleceniodawcę. Oznacza to, że musi podstawić auto pod załadunek.
- co grozi Ci jeśli nie podstawisz samochodu na załadunek,
- czy niepodstawienie pojazdu oznacza odejście od umowy.
- czy za niepodstawienie zapłacić karę umowną.
Częstym błędem jest umieszczenie karty kierowcy lub wykresówki w tachografie bezpośrednio przed samym wyruszeniem w trasę. Takie postępowanie jest prawidłowe tylko wtedy, gdy przed wyjazdem kierowca nie musi nic innego zrobić i od razu po przyjściu do pracy siada za kierowcę. Czas załadunku i przygotowania auta do drogi muszą być oznaczone na tachografie jako "inna praca" (młotki)!
Może się zdarzyć, że załadunek przedłużył się z winy załadowcy, w związku z tym kierowca później wyjechał w trasę i dojechał do celu spóźniony. Czy przewoźnik może się w takiej sytuacji domagać odszkodowania od załadowcy?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »