Właściciele ciężarówek zarejestrowanych po raz pierwszy przed 15 czerwca 2019 r. mają czas na wymianę tachografu na urządzenie nowej generacji do końca grudnia 2024 r. Przewoźnicy nie śpieszą się jednak z wykonaniem tego obowiązku, co może doprowadzić do poważnych konsekwencji takich jak np. uziemienie pojazdów obsługujących trasy międzynarodowe. Nie warto więc czekać na ostatnią chwilę, zwłaszcza że nic nie wskazuje na to, że ostateczny termin wymiany tachografów wyznaczony na 31 grudnia 2024 r. zostanie przełożony.
Po 31 grudnia 2024 r. anteny inspekcji połączą się z każdym pojazdem na „międzynarodówce” przejeżdżającym w ich zasięgu. Tym samym kontrole zapisów tachografów będą miały masową skalę.
Polecamy także:
Organizacje przewoźników zwróciły się do ministra infrastruktury z apelem o wsparcie wymiany tachografów. Przypominamy, że do końca tego roku, muszą być wymienione wszystkie urządzenia starsze niż z czerwca 2019 r. Wymiana jednego tachografu w używanym aucie to koszt ok. 5 tys. zł. A mamy trudny rok dla branży z powodu: podwyżek myta, wysokich cen paliw oraz konkurencji ze strony przewoźników z Ukrainy. Wymiana tachografów jest potrzebna, ale kosztowna – apelują przewoźnicy.
Przeczytaj także:
Kierowcy jeżdżący na zmianę z tachografem cyfrowym i analogowym, muszą szczególnie pilnować ciągłości zapisów. Sprawdź na co zwrócić uwagę, żeby w razie kontroli inspektor nie miał zastrzeżeń. Jak zachować ciągłość danych, ale bez ich dublowania!
Może się zdarzyć, że kierowca przez część dnia będzie wykonywał przewozy wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia 561/2006, a przez część dnia przewozy podlegające tym przepisom. Jak w takiej sytuacji ustawiać tachograf?
W Internecie zdarzają się porady, według których można „oszukać” tachograf w ten sposób, że na zmianę robisz podjazdy trwające krócej niż pół minuty i postoje dłuższe niż pół minuty. Podjeżdżanie w ten sposób podczas przerwy albo odpoczynku i tak skończy się karą!
Istnieje generalna zasada wymiany tachografów na nowszej generacji, ponadto kwestia ta jest mocno dyskusyjna (co znalazło potwierdzenie w wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących typu tachografu, jaki ma być zainstalowany i użytkowany w pojazdach zarejestrowanych na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, wykorzystywanych do przewozów drogowych osób i rzeczy, i do których stosuje się przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006).
Wobec tego może być problem z wymianą tachografu na starszej generacji, ponieważ instalatorzy mogą odmówić takiej wymiany, w szczególności jeżeli tachograf jest sprawny.
Warto się również zastanowić się, czy jest w ogóle sens wymiany tachografu na analogowy, ponieważ może to powodować wiele problemów utrudniających życie zarówno: kierowcy, jak i przedsiębiorcy.
Z artykułu dowiesz się:
Przepisy tzw. pakietu mobilności, (art. 34 ust. 5) doprecyzowały kwestię rejestracji poszczególnych aktywności na tachografie.
W przypadku wykresówek taki zapis powinien znaleźć się na tylnej stronie w odpowiednich rubrykach. Pamiętajmy jednak, iż wykresówka jest przeznaczona na okres 24 godzin. Wobec tego w dłuższych nieobecnościach – gdy kierowca będzie musiał zużyć sporą ilość wykresówek - bardziej racjonalne będzie wystawienie urlopówki.
w jakich sytuacjach należy stosować tzw. urlopówki,
czy należy dublować dokumentację tzn. dokonywać wpisów manualnych oraz wypisywać urlopówki za ten sam okres,
o obowiązku dokonywania wpisów manualnych za tzw. inne prace.
Jeśli kierowca błędnie ustawi selektor tachografu, powinien odnotować to na wykresówce lub wydruku z tachografu. Znacznie obniży to wysokość potencjalnej kary.
Każdą sytuację nieprawidłowo ustawionego tachografu powinno się opisywać w dokumentacji. Jeśli kierowca zauważy, że np. tachograf był ustawiony na „inną pracę”, a w rzeczywistości trwał odpoczynek, powinien jak najszybciej skorygować błędny zapis. Uniknie się w ten sposób kary za naruszenie przepisów o czasie pracy kierowców.
ile wynosi kara za nieprawidłowe posługiwanie się tachografem,
czy pracując w załodze błąd jednego kierowcy wpływa na zapis czasu pracy drugiego kierowcy.
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły obowiązek odnotowywania symbolu kraju, do którego wjechał pojazd. Uwaga: w przypadku posługiwania się tachografem analogowym obowiązuje to od 20 sierpnia 2020 r. a tachografu cyfrowego od 2 lutego 2022 r. Różnice powstają też w zależności, czy jedzie się zgodnie z rozporządzeniem 561/2006 (WE), czy też umową AETR.
Oznaczenia kraju kierowca musi wykonać tuż po przekroczeniu granicy lub na najbliższym możliwym miejscu postoju. Oznacza to, że pierwsza przerwa kierowcy nawet kilkuminutowa po przekroczeniu granicy jest odpowiednim momentem na dokonanie właściwego wpisu. Natomiast w sytuacji przekroczenia granicy podczas podróży promem lub pociągiem symbol kraju należy wprowadzić w porcie lub na stacji przybycia.
Z artykuły dowiesz się jakie są różnice w użytkowaniu tachografu analogowego i cyfrowego - pod kątem obowiązku odnotowywania symbolu kraju (wynikającego z pakietu mobilności).
Mam pytanie o przewóz betonu ciężarówkami z tachografami analogowymi: jak się rzecz ma z tachografami analogowymi? Dużo betonowozów ma jeszcze tachograf analogowy – i jak wtedy stosować to wyłączenie a zarazem rozliczać czas pracy kierowców? Czy znów trzeba tworzyć odrębne ewidencje czasu pracy ?
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły zmiany w zakresie obsługi tachografu. Wprowadzono obowiązek odnotowywania symbolu kraju, do którego wjechał pojazd. Uwaga: w przypadku posługiwania się tachografem analogowym obowiązuje to od 20 sierpnia, a w przypadku cyfrówki od 2 lutego 2022 r. Różnice powstają też w zależności czy jedziesz zgodnie z rozporządzeniem 561/2006 (WE), czy też umową AETR. Sprawdź zasady odnotowywania kodów krajów na tachografach oraz wysokość kar za ich brak.
Dokonanie opisu na wydruku, po wystąpieniu nieprzewidzianej sytuacji, może uchronić przed otrzymaniem kary. Warto wtedy sfotografować smartfonem ten opis. Dlaczego? Sprawdź.
Jeżeli z tachografu usunięto lub naruszono plombę, kierowca musi mieć przy sobie specjalne oświadczenie. Co powinno się znaleźć w tym dokumencie?
Szykują się kolejne zmiany w wykonywaniu przewozu na terenie Rosji. Od 1 lipca 2016 r. na terenie tego kraju nie będą mogły jeździć ciężarówki wyposażone w tachografy analogowe. Nie musisz się obawiać, jeśli masz kartę pojazdu dopuszczającą do wykonywania międzynarodowych przewozów.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »