Czasami kierowca nie da rady zrobić wymaganego 9-godzinnego odpoczynku dziennego. W takiej sytuacji trzeba koniecznie zadbać, żeby odpoczynek nie był krótszy niż 7 godzin. Inaczej kontroler może zsumować dwa dni jazdy.
Może się zdarzyć, że kierowca nie jest w stanie zrobić wymaganego 9-godzinnego odpoczynku dziennego. Jednak w takiej sytuacji koniecznie zadbaj, żeby odpoczynek nie był krótszy niż 7 godzin. Dlaczego? Bo inspektor zsumuje dwa dni jazdy.
Inspektor ITD liczy tylko te godziny odpoczynku, które mieszczą się w okresie rozliczeniowym, a więc dobie pracy kierowcy. Pozostałych godzin odpoczynku nie uzna. Może się więc zdarzyć, że zapłacisz karę, mimo że długość odpoczynku była dobra.
Pracodawca może przyznać kierowcy w transporcie krajowym prawo do ryczałtu za „nocleg” przypadający w dzień. Jednak ryczałt ten nie będzie objęty zwolnieniem składkowym, ani podatkowym.
Komisja Europejska uznała, że francuskie przepisy zakazujące odbierania odpoczynków w busach naruszają prawo unijne. Przypominamy, we Francji od września 2020 r. wprowadzono zakaz odbierania odpoczynków w busach. KE uznała, że zakaz łamie prawo unijne.
Chodzi o przepisy obowiązujące od września 2020 r., które przewidują karanie przewoźników za odbywanie dziennego lub tygodniowego odpoczynku na pokładzie lekkiego pojazdu (od 2,5 do 3,5 t dmc) lub w miejscu zakwaterowania nie zapewniającym warunków bezpieczeństwa i komfortu oraz higieny.
Z artykułu dowiesz się:
Na czym polega zakaz odbierania odpoczynków w busach we Francji?
Dlaczego KE zakwestionowała przepisy obowiązujące od września 2020 r. we Francji?
Ograniczenie godzin pracy w sytuacji pracy w porze nocnej dotyczy doby pracowniczej, a nie kalendarzowej. Odpoczynek dzienny nie „kasuje” czasu pracy w godzinach nocnych. Ale może być skrócony niezależnie od tego, czy kierowca pracuje w dzień, czy w nocy.
W sytuacji gdy kierowca wykonuje pracę w porze nocnej, musi ograniczyć pracę w tej dobie do 10 godzin. Dotyczy to tylko kierowców pojazdów, w których muszą być używane tachografy, a więc kierowców zobowiązanych do stosowania przepisów rozporządzenia nr 561/2006 (WE) oraz ustawy o czasie pracy.
Bez znaczenia jest, czy są to kierowcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, czy też nie.
Pakiet mobilności ograniczył możliwość odbierania odpoczynków w kabinie pojazdu. Kiedy taki odpoczynek będzie zgodny z przepisami i nie będzie zakwestionowany przez służby kontrolne?
Każdy odpoczynek trwający mniej niż 45 godzin kierowca może spędzić w pojeździe, nawet w sytuacji, gdy regularny odpoczynek dzienny zostanie połączony z rekompensatą za skrócony odpoczynek tygodniowy, ale łącznie nie przekroczą 45 godzin.
Pakiet mobilności zabronił, w wielu sytuacjach, odbierania odpoczynków w kabinie. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby jednak taki odpoczynek został zaakceptowany przez służby kontrolne? Sprawdź jak obecnie brzmią przepisy.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »