Zdarza się, że kierowcy odbierają długie, nawet 6 godzinne odpoczynki w ciągu dnia. Powstaje pytanie czy taki odpoczynek, zakańcza dzień pracy? Otóż, nie. Zgodnie z przepisami odpoczynek dzienny można podzielić na dwa: minimum 3h + 9h. Dzięki temu może kontynuować daną dniówkę.
Przeczytaj także:
Jeśli kierowca zrobi odpoczynek od razu po dojeździe do dużego pojazdu, musi on trwać 11 godzin. Jeśli natomiast zacznie odpoczynek dopiero po wyruszeniu w trasę ciężarówką, może odpoczywać tylko 9 godzin. Dlaczego? Sprawdź.
Kierowca zakończył szósty cykl pracy i odebrał 45 godzinny odpoczynek tygodniowy wraz z 4 godzinną rekompensatą. Pracodawca wystawił dla kierowcy wniosek do podpisu, że w tym czasie miał „urlop wypoczynkowy”? Czy przepisy zabraniają takich rozwiązań?
Jakie przewidziano sankcje za nie zjechanie kierowcy po czterech tygodniach do domu? Jakie służby i jakiego państwa będą uprawnione do kontrolowania tego przepisu? Czy kontrola może odbyć się na drodze czy tylko w przedsiębiorstwie? Jak dokumentować powroty?
Czy do 14-dniowego wypoczynku, wymaganego w art. 162 Kodeksu pracy, można wliczyć dni wolne za nadgodziny oraz za przepracowaną sobotę, niedzielę i święto? Nie są to przecież dni urlopu.
Często kierowcy, żeby wyznaczyć moment rozpoczęcia następnego odpoczynku tygodniowego, liczą dni swojej pracy, trwające od jednego odpoczynku dziennego do następnego odpoczynku dziennego, a nie doby. Robią więc odpoczynek po sześciu okresach jazdy dziennej. To błąd.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »