Właściciel firmy może dla kierowców ustalić inne kwoty diet i ryczałtów noclegowych niż wynikające z przepisów (rozporządzenia o podróżach służbowych). Pamiętaj tylko, że jeśli się na to zdecydujesz, musisz przestrzegać kilku zasad.
Zgodnie z przepisami diet i ryczałtów nie trzeba wypłacać w wysokości przewidzianej w rozporządzeniu o podróżach służbowych, można ustalić w swojej firmie własne stawki. Trzeba jednak zapisać to w przepisach wewnętrznych – układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania, umowach o pracę.
Swoje stawki diet i ryczałtów z reguły wprowadzają pracodawcy, którzy nie mogą sobie pozwolić, aby płacić te świadczenia w pełnej wysokości, wynikającej z rozporządzenia o podróżach służbowych. Robi tak też sporo pracodawców, których stać na taki poziom świadczeń, ale ustalają samodzielnie ich wysokość i zasady naliczania po to, by uprościć sobie kwestię rozliczeń z kierowcami.
Z artykułu dowiesz się:
W jakiej wysokości można bezpiecznie ustalić wysokość ryczałtu dla kierowców?
O czym należy pamiętać ustalając wysokość należności inną niż w rozporządzeniu?
Jak zapisać diety i ryczałty w regulaminie wynagradzania?
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi odpoczynku. W przepisach rozporządzenia mowa jest o noclegu w podróży służbowej. Nie zostało ustalone w jakich godzinach ten nocleg musi się odbyć.Przyjmuje się zatem, w ślad za ustawowymi odpoczynkami kierowców, że nocleg ten będzie dla kierowcy wtedy, kiedy faktycznie odbiera dzienny odpoczynek. Jeśli wypada on w szczególnych godzinach (nie nocnych, w ciągu dnia), to mimo to dalej pozostanie „noclegiem”.W przypadku kierowców „nocleg” faktycznie może również odbywać się w dzień.
- czy kierowca może odebrać "nocleg" w dzień?
- jak rozliczać noclegi kierowców?
- co zrobić, jeżeli kierowca skrócił odpoczynek np. do 4 godzin, czy w takiej sytuacji należy mu się zwrot za "nocleg"?
- jakie przepisy obowiązują w podróży zagranicznej?
Szczegółowe zasady dotyczące stosowania dyrektywy o delegowaniu dotyczące transportu międzynarodowego zostaną przyjęte w Pakiecie Mobilności, nad którym obecnie pracuje Rada UE i Parlament Europejski. Sprawdź na jakim etapie są prace.
Zakładowe przepisy prawa pracy (układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania, itp.), ewentualnie umowa o pracę, mogą określać wysokość ryczałtów należnych kierowcom (zatrudnionym poza sferą budżetową) w wysokości niższej niż wynikająca z przepisów wykonawczych do Kodeksu pracy – tak wynika z wyroku Sądu Najwyższego.
Od 30 października br. na drodze A20 między Dover a Londynem, samochody ciężarowe nie będą mogły zatrzymywać się na noc w tzw. zatoczkach (ang. „ layby”). To pierwsze takie utrudnienie na terenie Wielkiej Brytanii – wprowadzane pilotażowo. Być może więc zakazy noclegowania będą stopniowo rozszerzane.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »