Z doniesień prasowych wynika, że po zmianie przepisów niektórzy kierowcy dostają 15 punktów karnych za jazdę przeciążonym pojazdem albo za przewożenie nieprawidłowo zamocowanego ładunku. Ale nie wszyscy. Kiedy więc grożą Ci punkty, a kiedy nie?
Jakie są regulacje prawne w kwestii naruszenia przepisów mówiących o masie pojazdów o dmc do 3,5 t.? Czy obowiązuje tu taryfikator za tego rodzaju wykroczenia (dla kierowcy, firmy, zarządzającego)?
Podczas kontroli ITD ciągnika siodłowego wraz z naczepą stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku osi ciągnącej ciągnika samochodowego o 0,8 t. Nacisku osi napędowej na drogę wyniósł 11,1 t. po odjęciu tolerancji 2% od wskazań wagi stwierdzono nacisk osi napędowej na drogę 10,8 t. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie została przekroczona i wyniosła 39,1 t. Dopuszczalny nacisk na oś pojazdu w tym miejscu wynosi 10 t. Przewożony towar to nawóz granulowany nitrabor w big bagach po 500 kg, którego nie można inaczej rozłożyć. ITD wszczęło jednak postępowanie z urzędu. Czy firma ma możliwość obrony lub choćby obniżenie kary?
Ukazał się wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie kary za nacisk na osie. Sąd orzekł, że gdy nie dojdzie do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej, kontrolujący nie mogą nałożyć kary za przekroczenie nacisku. Bez względu na to, czy kontrolę przeprowadza ITD czy organy celne.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »