Kierowcy zawodowemu nie wolno wykonywać podjazdów pod rampę na terenie firmy wybierając "OUT" na tachografie. Może to robić wyłącznie inna osoba, która nie ma karty do tachografu. W przypadku kierowcy cały cykl jazdy wykonywany zarówno na drogach publicznych, jak i po terenie zamkniętym, niezależnie od rodzaju tego miejsca (teren budowy, punkt załadunku/rozładunku, plac firmy, itp.) traktowany jest jako czas prowadzenia pojazdu. Przeczytaj artykuł i pobierz dołączoną grafikę o zasadach jazdy na "OUT".
Przeczytaj także:
Kontrola w firmie która jeździ na OUT
W krajowych przepisach kwestia wyłączeń ze stosowania tachografu została uregulowana w art. 29 ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z tym przepisem na terenie Polski kierowcy wykonujący przewozy drogowe pojazdami wymienionymi w art. 13 ust. 1 zostali objęci wyłączeniem z zakresu stosowania przepisów 561/2006 (WE) oraz rozporządzenia 165/2014 (UE).
W rozpatrywanym przypadku chodzi o treść art. 13 ust. 1 lit. o rozporządzenia 561/2006, który wyłącza z przepisów tego rozporządzenia przejazdy wykonywane „pojazdami używanymi wyłącznie na drogach wewnątrz obiektów, takich jak porty, obszary międzyportowe oraz terminale kolejowe”.
Przeczytaj także
Kontrola w firmie która jeździ na OUT
Jak zatrudnić Ukraińca, jako kierowcę z kat. C – magazyniera?
Magazynier staje się kierowcą, co z ewidencją pracy?
Takie sformułowanie w jednoznaczny sposób wskazuje, iż z funkcji OUT mogą skorzystać tylko kierowcy pojazdów, którzy nie wyjeżdżają na drogi publiczne i poruszają się jedynie po terenach zamkniętych.
Z artykułu dowiesz się:
Czy magazynier może jeździć na OUT po terenie wewnętrznym?
Czy również kierowca może prowadzić na OUT?
Co zrobić, gdy kierowca nie włączy na tachografie funkcji OUT?