Przeczytaj także:
Rząd rozszerzył listę dróg płatnych dla ciężarówek pow. 3,5 t. oraz autobusów o 1600 km tras. Opłaty będą obowiązywały od 1 listopada 2024 r.
System e-TOLL niepoprawnie rozliczał przejazdy niektórych przewoźników. Nieprawidłowości wystąpiły na kontach 8,5% użytkowników. W ostatnim miesiącu nastąpiła korekta salda na ich kontach. Większość z przewoźników dowiedziała się o tym nie z jakiegoś oficjalnego pisma od operatora systemu, lecz po tym, że z ich bieżącego konta nagle zniknęła większa kwota niż powinna. Części przewoźników stan konta skorygowano natomiast w górę.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian w systemie e-Toll zakładający rozszerzenie tego systemu na 1,6 tys. kilometrów nowych dróg. Chodzi tu o autostrady oraz drogi ekspresowe, które zostały oddane do użytku od 2017 r., czyli od poprzedniego rozszerzenia systemu opłat.
Rząd rozszerzy pobór elektronicznej opłaty drogowej na nowe odcinki autostrad i ekspresówek. Rozszerzenie to było zapowiadane już od wielu lat, ale zawsze było ostatecznie odkładane. Zgodnie z zapowiedziami rządu objęcie opłatami nowych dróg ma nastąpić w III kwartale 2025 r. Być może jednocześnie wprowadzona zostanie opłata uzależniająca wysokość stawki od emisji CO2, które to rozwiązanie Polska powinna wdrożyć już w marcu br. Sprawdź.
Z początkiem nowego rok Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło nowe stawki e-TOLL na 2024 r. Średnio podwyżka opłaty wynosi 15%, a więc kilka groszy na kilometrze. Należy pamiętać, że jest to tylko podwyżka inflacyjna. Kolejna zmiana stawek, zgodnie z wymogami unijnymi, nastąpi do 25 marca 2024 r. Ma ona uwzględniać dodatkową opłatę za emisję CO2. Przepisy te zostały wdrożone już w Niemczech, gdzie opłaty drogowe podrożały o 80% oraz na Węgrzech (podwyżka 17%-30% w zależności od normy euro jaką spełnia pojazd).
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa ostrzegają przed fałszywymi SMS-ami. Są one wysyłane w celu wyłudzenia pieniędzy od przewoźników. SMS-y dotyczą rzekomego braku opłaty za przejazd e-TOLL.
Kierowcy, którzy mają starsze wersje systemów w swoich smartfonach, od 1 lutego stracą możliwość płacenia za e-TOLL aplikacją. Starsze wersje to system operacyjny Android poniżej wersji 8.0 oraz iOS poniżej wersji 14.
Już w I kwartale tego roku rząd planuje objąć opłatami następne drogi. Do sieci dróg płatnych e-TOLL zostaną włączone wybudowane w ostatnich latach autostrady i drogi ekspresowe zarządzane przez GDDKiA.
Użytkownicy starszych wersji aplikacji E-TOLL utracą możliwość płacenia za przejazd smartfonem. Konieczna jest albo aktualizacja aplikacji, a jeżeli jest to niemożliwe – trzeba będzie wymienić całe urządzenie. Ostateczny termin to 1 lutego 2023 r.
Ministerstwo Infrastruktury planuje jeszcze w I kwartale 2023 roku rozszerzyć sieć dróg płatnych. Opłatą mają zostać objęte autostrady i drogi ekspresowe oddane do użytku w ciągu ostatnich 5 lat. Jest to ponad 1600 kilometrów nowych dróg płatnych.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa ostrzegają przed fałszywą stroną, której adres jest podobny do adresu rządowej strony etoll.gov.pl.
Od 1 stycznia 2023 r. zapłacimy więcej za przejazd po drogach należących do systemu e-TOLL. Za jazdę autostradą lub drogą ekspresową właściciel ciężarówki do 12 t lub autobusu z silnikiem Euro 5 zapłaci 24 gr za km. Obecnie jest to 21 gr.
Do sieci dystrybucji e-biletu autostradowego dołączyli nowi partnerzy: firma Neptis S.A. z aplikacją Yanosik oraz Autokonto Sp. z o.o. z aplikacją Autokonto. Ponadto Autopay Mobility Sp. z o.o. rozpoczął wydawanie e-biletów autostradowych poprzez aplikację Banku Millennium.
Mija właśnie rok od wprowadzenia nowego systemu poboru opłat e-TOLL. W ciągu tego roku GITD odnotowało ponad 60 tys. naruszeń dotyczących pojazdów ciężkich. O czym najczęściej zapominają przewoźnicy w natłoku spraw?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »