Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przejmie dotychczasowe kompetencje MI w sprawie wydawania odstępstwa od warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać pojazd. Zmiany obejmują także ujednolicenie przepisów dotyczących ograniczników prędkości w pojazdach, zawężenie katalogu pojazdów, które muszą być zgłaszane w stacji kontroli pojazdów po wymianie drogomierza oraz ujednolicenie procedury wydawania zezwoleń na przejazd pojazdem nienormatywnym. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2022 r.
W pakiecie mobilności przewidziano, że przed 2-godzinnym przedłużeniem dziennego okresu jazdy trzeba zrobić 30 minut przerwy. Jednak w niektórych sytuacjach, ze względu na rozłożenie poprzednich przerw, ta przerwa musi być dłuższa, a przedłużenie krótsze niż 2 godziny.
Słowacja ogłosiła czasowe złagodzenie przepisów o czasie prowadzenia pojazdów i odpoczynkach kierowców - zajmujących się krajową i międzynarodową dostawą towarów. Zwolnienie będzie obowiązywać do 10 grudnia 2020 r.
Czy przerwa 45 min. po 4,5 godz. jazdy (wykorzystane maksymalne 9 godz. jazdy dziennej) spełnia warunek aby kierowca mógł dojechać do bazy przez kolejne 2 godziny na odpoczynek tygodniowy regularny? Czy więc wymagane 30 min. przerwy bezpośrednio przed wykorzystaniem tych 2 godz., a ulokowane w przerwie 45 min. jest prawidłowe?
Przerwę można podzielić na dwie części, na 15 i 30 minut. Może się jednak zdarzyć, że kierowca z powodu warunków drogowych, nie będzie mógł skorzystać z odstępstwa z art. 12. Jak prawidłowo odebrać drugą część przerwy. Uwaga, żeby nie zrobić zbyt długiej!
Od 4 czerwca br. obowiązuje rozporządzenie unijne 2020/698, które przedłuża ważność niektórych dokumentów transportowych. Do czasu przyjęcia tego rozporządzenia, każdy kraj członkowski na własną rękę dokonywał przedłużenia ważności niektórych uprawnień. Unia postanowiła – niejako wstecznie – pomimo utraty ważności, przedłużyć jednak ważność niektórych dokumentów. Sprawdź których, oraz jak się to ma do przepisów krajowych!
Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że tymczasowe odstępstwa w zakresie czasu pracy kierowców w związku z pandemią koronawirusa obowiązują do 31 maja 2020 r.
Jeśli oczekiwanie na załadunek wydłużyło się, kierowca nie może skrócić odpoczynku, nie pomoże nawet dokonanie opisu na wydruku. Nie uprawnia do zastosowania odstępstwa od przepisów przewidzianego w art. 12 rozporządzenia nr 561/2006.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »