Przepisy nie nakazują wystawiania kierowcom poleceń wyjazdu służbowego, jednak warto to robić. Takie druki delegacyjne mogą się przydać nie tylko do rozliczeń z kierowcami, ale też w kilku innych sytuacjach.Są przydatne mi.n. do rozliczeń ze skarbówką i do ewidencjonowania czasu pracy. Jakie są inne zalety delegacji?
Przepisy prawa pracy nie wskazują, że pracodawca, który wysyła w trasę pracownika, musi wystawić mu polecenie odbycia podróży służbowej na piśmie. Polecenie wyjazdu w podróż służbową może być więc wydane ustnie. Jednak większość pracodawców wystawia druki delegacji, ponieważ mogą się one przydać do wielu celów. Zapisanie danych związanych z podróżą jest korzystne zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców.
Stosowany zazwyczaj druk delegacji jest nie tylko dowodem wydania polecenia służbowego wyjazdu – na jego podstawie pracodawca najczęściej dokonuje również późniejszego rozliczenia kosztów delegacji. Wtedy do polecenia wyjazdu służbowego powinno się załączyć potwierdzenia poniesionych kosztów. Dokument potwierdza wówczas, że podróż się odbyła, na jakiej trasie, ile czasu trwała, a także ile wynosiły należności z tego tytułu.
Z artykułu dowiesz się:
Od 2 lutego 2022 r. w podróży służbowej są jedynie kierowcy wykonujący transport na terenie Polski. Mają oni zatem prawo do diet i ryczałtów, ale wyłącznie za czas podróży służbowej na terenie Polski, czyli z jednego punktu do drugiego położonego na obszarze kraju.
Nie wypłaca się diet i ryczałtów kierowcy, który wykonując przewóz za granicę przemieszcza się przez Polskę nie wykonując żadnej operacji transportowej.
Z kolei kierowcy w transporcie międzynarodowym nie są od 2 lutego 2022 r. w podróży służbowej, a w konsekwencji nie mają prawa do zwrotu należności w postaci diet i ryczałtów z tytułu kosztów poniesionych w tej podróży.
Od 28 lipca 2022 r. zaczynają obowiązywać nowe, wyższe stawki diety z tytułu krajowej podróży służbowej. Poza samą dietą (38 zł za dobę podróży) zmieniają się też inne należności w formie zryczałtowanej, obliczane na bazie diety m.in. ryczałt za noclegi czy przejazdy miejscowe. Jak ustalić wysokość diety, gdy kierowca wyruszył w trasę przed podwyżką, a wróci już po zmianie przepisów?
W jaki sposób naliczać delegację krajową dla kierowcy, który: 1) wyjechał z bazy na rozładunek do miasta A, później jedzie na pusto do miasta B na załadunek i rozładowuje go w mieście C. Następnie ładuje towar i jedzie z nim do Niemiec. Czy dieta krajowa przysługuje mu od momentu wyjazdu z bazy do granicy PL-DE czy tylko od załadunku w B do rozładunku w C? 2) Kierowca wykonuje przejazd bilateralny z DE do PL, czy wówczas za odcinek od granicy DE-PL do rozładunku w PL należy się dieta (kierowca nie zjeżdża na bazę)? 3) Kierowca jedzie przez Polskę tranzytem z Niemiec na Białoruś, również pomijając bazę.
Wielu kierowców wykonuje przewozy wyłącznie po Polsce, pracując od poniedziałku do piątku. Zdarza się, że kierowcy przewożą towary w ramach jednego miasta, ale czasami robią kurs w Polskę. Wtedy od którego momentu rozpoczyna się delegacja – od wyjazdu z miasta czy z bazy firmy? Czy w takiej sytuacji należą im się diety i ryczałty za noclegi?
Kierowcy, który spełnia warunki określone w ustawie o czasie pracy kierowców, a więc wyjeżdża poza miejscowość, gdzie znajduje się siedziba jego firmy, należą się diety i ryczałty krajowe.
Kierowca rozpoczął delegację we Francji, ponieważ prywatnie spędzał tam wolny czas. Pytanie czy delegację w takiej sytuacji można rozpocząć faktycznie od miejscowości francuskiej w której kierowca rozpoczął pracę czy nie możemy jej w ogóle policzyć, jak podejść do takiej sytuacji? Czy ustawa pozwala definiować rozpoczęcie delegacji w innym kraju niż Polska?
Kierowcy będący w podróży służbowej przysługuje zwrot niektórych kosztów. Sprawdź, za co należy zwrócić kierowcy pieniądze po powrocie.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »