W 2023 r. wchodzą w życie kolejne zmiany w umowie ADR. Jest ona aktualizowana w cyklach dwuletnich w latach nieparzystych. Okres przejściowy na dostosowanie się do zmian trwa do 30 czerwca 2023 r.
Jak prawidłowo oznakować kontenery z punktu widzenia ADR przy przewozach drogowych krajowych. Kontenery wyjeżdżają z kopalni, następnie są transportowane do bazy naczepą podkontenerową, gdzie po zatankowaniu olejem napędowym będą wracały z powrotem. Kontenery nie są naszą własnością. Jakich dokumentów technicznych kontenerów możemy żądać od klienta, a jakie należy okazać podczas kontroli ITD lub innych uprawnionych służb? W jaki sposób kontenery muszą być oznakowane aby spełniały wymogi prawa o ruchu drogowym i ADR? Jak oznakować naczepę i ciągnik przewożące takie kontenery?
W przedstawiony zagadnieniu poruszone są dwie zasadnicze kwestie: pierwsza dotycząca oznakowania wymaganego przepisami umowy ADR oraz druga związana z dokumentacją wymaganą na kontrolach drogowych.
I. OZNAKOWANIE
W pierwszej kwestii wyjaśniam, iż podczas przewozu oleju napędowego (numer UN 1202) wymagane jest oznakowanie zarówno jednostki transportowej (ciągnik i naczepa) oraz oznakowanie samego kontenera.
Elementami oznakowania pojazdów, cystern oraz kontenerów używanych do przewozu materiałów niebezpiecznych są nalepki ostrzegawcze, tablice barwy pomarańczowej oraz znaki. Wymagania w zakresie oznakowania zawarte są w dziale 5.3 umowy ADR, gdzie w podrozdziale 5.3.2.2 wskazano wymagania dotyczące tablic barwy pomarańczowej, natomiast w podrozdziale 5.3.1.7 wskazano wymagania dotyczące nalepek.
Jednostki transportowe zawierające cysternę/kontener-cysternę przewożącą materiały niebezpieczne powinny być zaopatrzone na bokach cysterny lub na bokach każdej komory cysterny w tablice barwy pomarańczowej z numerem rozpoznawczym zagrożenia i numerem UN (w rozpatrywanym przewozie numer zagrożenia: 30, numer UN: 1202). Tablice powinny być umieszczone w sposób równoległy do osi podłużnej pojazdu. Zprzodu i z tyłu jednostki transportowej należy umieścić tablice pomarańczowe „gładkie” (5.3.2.1.1 ADR).
Przeczytaj także:
Z artykułu dowiesz się:
Przewozy drogowe, w tym towarów niebezpiecznych, muszą odbywać się w sposób bezpieczny i efektywny. Poszczególni uczestnicy przewozu powinni podejmować środki bezpieczeństwa odpowiednie do zakresu dających się przewidzieć zagrożeń. Przedstawiamy najczęstsze naruszenia w przewozach ADR, jakie stwierdzone zostały w trakcie kontroli drogowych. Wyjaśniamy też, jakie są podstawowe obowiązki przewoźników w zakresie organizacji tych przewozów.
Zwolnienia spod przepisów umowy ADR polegają na niestosowaniu wszystkich lub tylko niektórych wymagań ADR i ułatwiają realizację transportu oraz obniżają jego koszty (tanie opakowania, nieoznakowane pojazdy czy kierowcy bez zaświadczeń ADR). Niniejsze opracowanie dotyczyć będzie zwolnień dotyczących towarów ładowanych (1.1.3.6 ADR) i pakowanych (3.4 ADR) w ilościach ograniczonych i oparte będzie na kilku scenariuszach, które pomogą zrozumieć zasady stosowania poszczególnych wyłączeń.
Wyłączenie 1.1.3.6 skutkuje tym, że towary niebezpieczne mogą być przewożone w sztukach przesyłek w jednej jednostce transportowej bez stosowania następujących wymagań:
Umieszczania nalepek ostrzegawczych i oznakowania jednostki transportowej tablicami barwy pomarańczowej;
Posiadania instrukcji pisemnych zgodnych z 5.4.3 ADR;
Przepisów działu 7.2 ADR dotyczących przewozu w sztukach przesyłek z wyjątkiem przepisów szczególnych V5 i V8 z rozdziału 7.2.4;
Przepisu CV1 z rozdziału 7.5.11 umowy ADR związanego z powiadamianiem lub zawiadamianiem właściwej władzy w przypadku konieczności załadunku lub rozładunku towarów w miejscu publicznym;
Posiadania dokumentów umożliwiających identyfikację wszystkich członków załogi pojazdu (dokumentów tożsamości ze zdjęciem);
Szkolenia kursowego kierowcy zakończonego uzyskaniem przez kierowcę zaświadczenia ADR;
Posiadania świadectwa dopuszczenia pojazdu w przypadku pojazdów do przewozu materiałów wybuchowych klasy 1;
Posiadania kopii świadectwa dopuszczenia przez właściwą władzę dla przedziału ładunkowego lub osłony w przypadku przewozu razem materiałów wybuchowych klasy 1 o grupach zgodności B i D;
Dodatkowego wyposażenia jednostki transportowej za wyjątkiem co najmniej jednej gaśnicy przenośnej o minimalnej pojemności całkowitej 2 kg proszku gaśniczego dla grup pożarów A, B i C;
Zakazu przewozu pasażerów;
Ograniczeń przejazdu przez tunele.
Z artykułu dowiesz się, że:
Istnieją wyłączenia z przepisów ADR, które umożliwiają transport niewielkich towarów bez rygorów ADR.
Jakie przepisy o ADR nie obowiązują, gdy przewozimy towary ADR, ale w ilościach ograniczonych.
Jakie towary w ilościach ograniczonych można przewozić - bez wymogów ADR.
Czy ważne zaświadczenie ADR na przewóz drogowy towarów niebezpiecznych w cysternach, uprawnia kierowcę do wykonywania czynności napełniania i opróżniania cystern na terminalach przeładunkowych i stacjach nalewczych? Otóż, są z tym problemy dlatego też ZP TiLP zwrócił się z pytaniem w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury. Okazuje się, że kierowcy, którzy mają "mocniejsze" i częściej aktualizowane uprawnienia z zakresu ADR, niż te wymagane na stacjach nalewczych i tak nie są wpuszczani na terminale.
Doradca do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych to osoba, która pomaga w działalności przedsiębiorstwa związanej z nadawaniem i przewozem towarów niebezpiecznych oraz czynnościami towarzyszącymi, takimi jak: pakowanie, załadunek, napełnianie czy rozładunek. Wyjaśniamy: jakie zadania ma doradca, jakie podmioty są zwolnione z obowiązku jego wyznaczenia oraz jakie kary może ponieść przedsiębiorca za niewyznaczenie doradcy DGSA.
Obowiązek wyznaczenia doradcy DGSA w firmie wynika z umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) i ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Doradca winien czuć się w obowiązku dążenia do ułatwienia prowadzenia działalności przewozowej zgodnie z odpowiednimi wymaganiami oraz w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
Obowiązki doradcy określają odpowiednio ADR, RID lub ADN oraz przepisy ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.
Cel – dążenie do ułatwienia działalności
Najważniejszym zadaniem doradcy DGSA (zgodnie z umową ADR) powinno być dążenie - poprzez zastosowanie wszystkich niezbędnych środków i działań oraz w granicach określonych zakresem działalności przedsiębiorstwa - do ułatwienia prowadzenia tej działalności zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób.
jaka jest rola doradcy przy wypadku,
jakie są obowiązki nadawcy towaru - który obecnie również musi mieć dosradcę DGSA,
jakie podmioty są zwolnione z obowiązku wyznaczenia doradcy.
Od 1 lipca, jak co dwa lata, obowiązkowo trzeba już zacząć stosować zmiany w przepisach regulujących przewozy towarów niebezpiecznych, które weszły w życie od początku roku. Co się zmieniło?
Od 1 lipca zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 16 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR. Zmiany dotyczą głównie dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie świadectwa.Wzrosły też stawki opłat!
To nadawca ma określić, czy przewożona substancja jest niebezpieczna. W przypadku wykonywania przewozów na potrzeby własne, trzeba samodzielnie sklasyfikować towar pod kątem ADR. Czym się kierować i jakie instytucje mogą w tym pomóc?
To nadawca odpowiada za klasyfikację towaru niebezpiecznego. Nie ma przeszkód, aby przeprowadził procedurę klasyfikacji samodzielnie, ale pod warunkiem że posiada odpowiednie zaplecze badawcze. Klasyfikacja powinna być przeprowadzona w oparciu o „Podręcznik badań i kryteriów”.
Ważność zaświadczeń ADR kierowców oraz świadectw przeszkolenia doradców ADR, która kończy się między 1 marca 2020 r. a 1 września 2021 r., została przedłużona do 30 września.
Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia o przeszkoleniu kierowcy ADR jest spowodowane koniecznością dostosowania tego dokumentu do aktualnego stanu prawnego w zakresie zabezpieczeń. Zaświadczenie ma być lepiej zabezpieczane przed możliwością fałszerstwa.
Od 10 października zaczną obowiązywać zmienione przepisy, dotyczące zaświadczeń ADR. Nieczytelne albo nieaktualne zaświadczenie trzeba będzie wymieniać na takich samych zasadach, jakie obowiązują w przypadku zagubienia tego dokumentu. Sprawdź gdzie złożyć wniosek
Przepisy umowy ADR nie odnoszą się do DMC pojazdu, który ma przewozić towary niebezpieczne. Jednak ograniczenia z tym związane są przewidziane w innych przepisach. Dotyczy to np. transportowania tylko określonej ilości danego towaru. Jakie ponadto istnieją dwa wyjątki w przepisach o dmc dla towarów niebezpiecznych? Sprawdź.
Nawóz organiczny – produkowany w formie koncentratu, na bazie kompostu obornika bydła mięsnego i kwasów humusowych z leonardytów z zastosowaniem innowacyjnych technologii. Dzięki tej technologii otrzymujemy ekologiczny nawóz o bardzo dużej ilości kwasów huminowych i fulwowych, bogaty w mikroelementy ( Fe,B,Co,Cu,Mn,Mo,Zn,I) i makroelementy NPK ,co daje uderzający efekt przy stosowaniu dolistnym. Czy taki nawóz zalicza się do jakiejś z klas ADR?
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »