Zapraszamy na szkolenie wyjaśniające zasady rozliczania czasu jazdy kierowców. Omówione zostaną przepisy dotyczące: jazdy dziennej, tygodniowej oraz dwutygodniowej. Ze szkolenia dowiesz się, jakie są błędy popełniane przez kierowców oraz jakie sankcje grożą, za przekroczenie czasu jazdy. Obejrzyj szkolenie.
Możliwość wydłużenia jazdy w związku z powrotem kierowcy na odpoczynek tygodniowy uregulowana jest w artykule 12 rozporządzenia 561/2006 (WE). Oznacza to, że odstępstwo to jest stosowane do przewóz krajowych, jak i międzynarodowych, zarówno w transporcie towarów, jak i osób. Przywołany przepis wskazuje, że wydłużeniu może ulec czas jazdy dziennej i czas jazdy tygodniowej oraz może zostać naruszony okres rozliczeniowy do odebrania odpoczynku dziennego.
Jednak rozporządzenie unijne reguluje kwestie związane z czasem prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i odpoczynków kierowcy. Natomiast o tym czy może zostać wydłużony czas pracy decydują krajowe uregulowania tj. ustawa o czasie pracy kierowców oraz kodeks pracy. Wskazane w pytaniu przypadki uprawniają do skorzystania z omawianego odstępstwa, o ile oczywiście będą zachowane wszystkie pozostałe przesłanki.
Przeczytaj także:
Wydłużenie jazdy dziennej i/lub tygodniowej o jedną lub dwie godziny w związku z dojazdem na odpoczynek tygodniowy, przewidziane w „pakiecie mobilności”, obowiązuje zarówno w ruchu krajowym jak i międzynarodowym, niezależnie od tego czy jest to przewóz osób, czy rzeczy, jak również bez znaczenia ma charakter przewozu czyli dotyczy to typowego transportu jak i przewozu na potrzeby własne.
Warto jednak podkreślić, że z tego odstępstwa można skorzystać tylko na ściśle określonych warunkach.
Z artykułu dowiesz się:
Jakie mogą być powody wydłużenia jazdy?
Jakie są ograniczenia dłuższej jazdy?
Czy prawdą jest, że „kierowca który wykonał 45 minutową przerwę wynikającą z jazdy ciągłej powinien zrobić dodatkowo odpoczynek po 6 godzinach spędzonych za kierownicą”? Czy przed upływem 6 godziny zegarowej od zainicjowania pierwszej aktywności zawodowej na karcie kierowca winien mieć zrealizowaną przerwę minimum 45 minutową i czy to powinno wypełniać zarówno obowiązek wynikający z art. 7, jak i art. 27 ust. 4? Oczywiście zakładając, że do końca dnia roboczego nie wystąpi okres 6-godzinnej nieprzerwanej pracy.
Kierowcy zawodowi, którzy mają obowiązek stosowania tachografów muszą przestrzegać zarówno przepisów krajowych w zakresie czasu pracy, jak również unijnych w zakresie czasu prowadzenia, przerw i odpoczynków. Niestety nie wszystkie przepisy są zbieżne, a w przypadku przerw obydwie regulacje zupełnie odmienne określają obowiązki w zakresie ich wykonywania.
Z artykułu dowiesz się jakie obowiązki dla kierowców w zakresie przerw wynikają z krajowych przepisów, a jakie z przepisów unijnych – ważne jest to, że przepisy te nie pokrywają się ze sobą.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że: czas prowadzenia nie może przekroczyć 11 godzina, a przerwa 45-minutowa przysługuje kierowcy po pięć i pół godzinie jazdy. Odstępstwa obowiązują od 18 marca do 16 kwietnia!
Władze francuskie wydały oficjalne stanowisko zalecające odstąpienie od nakładania mandatów za to naruszenie i stosowanie się do wytycznych KE. W stanowisku tym wskazano również, że ukarani przedsiębiorcy mogą zwrócić się o zwrot opłaconych mandatów.
Nasi partnerzy i zdobyte nagrody
/WiedzaiPraktyka
/wip
Sprawdź szczegóły »