Od 16 kwietnia br. wprowadzono obowiązek noszenia maseczek w miejscach publicznych, a także w kabinach samochodów jeśli w środku jadą osoby, które nie mieszkają razem. Oznacza to, że obowiązek noszenia maseczek w kabinie dotyczy załóg dwu- i trzy-osobowych. Przepisy nie przewidują wyłączenia dla transportu drogowego.
Przepisy § 18 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 kwietnia 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii zmienione rozporządzeniem z 15 kwietnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz.673) ustanowiły obowiązek zakrywania ust i nosa.
Przeczytaj także:
Opublikowane brzmienie przepisów nie zwalnia od tego obowiązku kierowców wykonujących swoją pracę w systemie załogi wieloosobowej, o której mowa w przepisach rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.
W praktyce - ze względu na liczbę miejsc do spania w kabinie pojazdu - kierowcy mogą pracować w załodze dwuosobowej. Przebywają oni prawie 24 godziny na dobę w tej samej przestrzeni przez kilka lub nawet kilkanaście dni. Tam wspólnie pracują, śpią i spożywają posiłki. Dotyczy to w szczególności międzynarodowych przewozów drogowych, gdzie praca wykonywana jest niejednokrotnie na bardzo długich dystansach, a na parkingach i w ich pobliżu nie ma zewnętrznych miejsc noclegowych.
W imieniu przedsiębiorców z brany TSL Maciej Wroński, prezes Transport i Logistyka wystosował list do Łukasza Szumowskiego Ministra Zdrowia. Wskazuje w nim, że obowiązek ten, w przypadku pracy w załodze, będzie trudny do spełnienia. Jak argumentuje prezes: „trudno przypuszczać, że możliwe jest spożywanie posiłków z zakrytymi ustami lub też spać unikając zsunięcia się z twarzy osłony nosa i ust. Nie ma także możliwości wyegzekwowania tego obowiązku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie kierowcy przebywają przez większą część swojej pracy”.
W związku z tym prezes TSL zwrócił się o:
Źródło: Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska”
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: