Pakiet mobilności przyspieszył proces wymiany tachografów na tzw. inteligentne. Taki tachograf przekazuje dane on-line, do przejeżdżającego lub zaparkowanego w pobliżu drogi radiowozu ITD. W ciągu 3 lat wszystkie ciężarówki poruszające się w ruchu międzynarodowym – niezależnie od daty ich pierwszej rejestracji – będą musiały być wyposażone w takie urządzenie. W ruchu krajowym nie będzie konieczności wymiany tachografów. Podsumowując: do 31 grudnia 2024 r. nastąpi wielka wymiana tachografów na tzw. inteligentne (w ruchu międzynarodowym).
We wszystkich nowych samochodach ciężarowych oraz autobusach od 15 czerwca 2019 roku istnieje obowiązek instalowania tachografów inteligentnych. Jedną z cech tych urządzeń jest możliwość zdalnego odczytu danych przez służby kontrolne - jest to realizowane za pomocą technologii DSRC.
Ten tryb przesyłania danych - DSRC - charakteryzuje się niewielkim zasięgiem, dlatego urządzenia odbiorcze służb kontrolnych muszą znajdować się w bliskiej odległości od sprawdzanego pojazdu.
Przepisy pakietu mobilności wprowadziły spore modyfikacje w kwestii kontroli oraz wykorzystania nowych tachografów. Wprowadzono dwie istotne zmiany:
Oznacza to, że przewidywany piętnastoletni okres - został skrócony do trzech lat. Czyli do 2024 r. kontrolerzy muszą być przygotowani do zdalnych kontroli tachografów. W związku z tym ITD wyposaża swoich inspektorów w odpowiednie narzędzia
Z artykułu dowiesz się:
Jakie dodatkowe funkcje będą miały inteligentne tachografy 2.0?
Do kiedy trzeba będzie zainstalować tachograf 2.0 w używanych już pojazdach?
Zyskaj dostęp i korzystaj z:
Mam już dostęp
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: