Od 24 października po raz kolejny będą wprowadzone pewne odstępstwa od norm czasu pracy kierowców. Będą one obowiązywały do 22 listopada. Uwaga, mimo, że powodem ich wprowadzenia będzie konieczność przewozu węgla i innych paliw stałych, to dotyczyć będą całego transportu. Innymi słowy, nie trzeba przewozić paliw, żeby z nich skorzystać. Sprawdź jak należy dokonać opisu na wykresówce – są dwie różnice! Uwaga: przepisy te nie weszły w życie!!! Rozporządzenie - jak do tej pory (aktualizacja 9 listopada 2022 r.) nie ukazało się!!!
Podobnie jak poprzednio przyjęte regulacje związane są z nadzwyczajną sytuacją kryzysową. Tym razem chodzi jednak o brak: węgla, koksu, drewna opałowego i innych paliw stałych. Zakaz importu węgla z Rosji, spowodował konieczność sprowadzania tego opału z innych państw, przy wykorzystaniu transportu drogowego.
Przeczytaj także:
Pomimo konkretnych powodów wprowadzenia odstępstw zdecydowano się, aby mogli z nich korzystać wszyscy kierowcy poruszający się po terenie Polski, przewożący różne towary, a nie tylko paliwa stałe.
Zupełnie inaczej do tematu podeszła chociażby Francja, gdzie w związku z koniecznością szybszych i płynniejszych dostaw paliw, zdecydowano się o wprowadzeniu odstępstw tylko w przewozach paliw.
Wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdu powinno pozwolić kierowcom na wydłużenie czasu pracy, ale zawsze w granicach maksymalnego dziennego limitu wynoszącego 11 godzin, a maksymalny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu może zostać wydłużony o cztery godziny, tj. do 60 godzin tygodniowo.
Również dwutygodniowy czas prowadzenia pojazdu będzie można wydłużyć o sześć godzin, tj. do 96 godzin.
Kolejny wyjątek będzie w odniesieniu do przerw, zgodnie z którym należy wykonać nieprzerwaną przerwę wynoszącą co najmniej 45 minut po okresie prowadzenia pojazdu wynoszącym pięć i pół godziny, czyli o jedną godzinę dłuższym niż okres prowadzenia pojazdu określony w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Warto w tym miejscu jednak dodać, iż w takim przypadku przepisy nie przewiązują możliwości podziału przerwy, co oznacza, że w przypadku wydłużenia jazdy ciągłej powyżej 4,5 godziny do 5,5 godziny, kierowca musi zrobić całą 45 minutową przerwę.
Przewidziano też wyjątek od przepisów dotyczących odpoczynku, który powinien pozwolić kierowcom na spędzanie regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe, o ile jest on wyposażony w odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i znajduje się na postoju.
Możliwość skorzystania z powyższych odstępstw jest warunkowy, co oznacza konieczność dokonania opisu na odwrocie wykresówki lub na wydruku.
W takich sytuacjach opis kierowcy będzie się różnił od typowych opisów stosowanych w sytuacjach awaryjnych, a mianowicie będą dwie zasadnicze różnice.
Po pierwsze - przy skorzystaniu z omawianych odstępstw podstawą prawną jest art. 14 ust. 2 rozporządzenia 561/2006, a nie artykuł 12 stosowany w różnego rodzaju sytuacjach awaryjnych.
Po drugie - będzie się różnił sam opis, który w przypadku skorzystania z art. 12 musi być sporządzony m.in. ze szczegółowym podaniem przyczyny i wskazaniem okoliczności. Natomiast po 24 października będzie można tylko ogólnikowo powołać się np. na trudności w realizacji operacji transportowej.