Sprawozdanie o odpadach za ubiegły rok, należy złożyć do 31 października 2020 r. Obowiązek ten dotyczy również firm transportowych, które przewoziły odpady. Nie dotyczy to podmiotów, które w 2019 r. przewiozły niewielkie ilości odpadów np. w przypadku makulatury do 0,5 tony. Firmy transportowe składają sprawozdanie w formie uproszczonej. Sprawdź szczegóły.
Jednym z najważniejszych obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach wytwarzających i przetwarzających odpady, a także gospodarujących nimi – jest cykliczne składanie sprawozdań o odpadach. Sprawozdania te składa się do właściwego marszałka województwa elektronicznie w systemie BDO (Baza Danych o Odpadach).
Termin złożenia rocznych sprawozdań o odpadach za 2019 rok przypadał 30 czerwca 2020 r. Jednakże na podstawie Tarczy Antykryzysowej 3.0., która wprowadziła zmiany m.in. do ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach – ze względu na sytuację epidemiczną w kraju, został on znacząco wydłużony.
Roczne sprawozdania za 2019 rok o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami (w zakresie odpadów wytwarzanych, zbieranych i przetwarzanych) podmioty, których one dotyczą – muszą złożyć w terminie do 31 października 2020 r.
Sprawozdania za 2019 rok, należy składać elektronicznie za pośrednictwem systemu BDO.
Kolejną zmianą jest to, że podmioty podlegające wpisowi do rejestru z urzędu i na wniosek (np. wprowadzające pojazdy, baterie i akumulatory, a także, które uzyskały zezwolenie na zbieranie lub przetwarzanie odpadów) – przed uzyskaniem takiego wpisu będą mogły prowadzić ewidencję odpadów w postaci papierowej.
Zmianie tej towarzyszyło uchylenie art. 236a ust. 3 ustawy o odpadach, który zobowiązywał podmioty prowadzące ewidencję papierową do wprowadzenia informacji zawartych w tej ewidencji do BDO – w terminie do 31 stycznia 2021 r.
Dzięki wspomnianemu rozwiązaniu podmioty prowadzące ewidencję w formie papierowej nie będą musiały uzupełniać tych danych w BDO, co zmniejszy ich obciążenie w czasie walki ze skutkami epidemii COVID-19.
Firmy transportowe, które w 2019 r. przewoziły odpady również zobowiązane są do złożenia sprawozdania. Podmioty takie, zgodnie z przepisami kwalifikuje się jako podmiot transportujący odpady, wykonujący wyłącznie usługę transportu. Takie zakwalifikowanie firmy pozwala - zgodnie z art. 71 ustawy o odpadach - na prowadzenie uproszczonej ewidencji odpadów. Uproszczenie ewidencji odpadów polega na tym, że stosuje się jedynie karty przekazania odpadów, nie stosuje się natomiast kart ewidencji odpadów.
Pobierz wzór:
Ustawa nie zawiera wprost wyłączenia podmiotów uprawnionych do prowadzenia uproszczonej ewidencji odpadów z obowiązku sprawozdawczego dotyczącego składania rocznego sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami.
W przypadku gdy dana firma dokonała wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań – czyli np. transportowała odpady - znajdzie się wśród podmiotów podlegających pod obowiązek sprawozdawczy.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu z 32 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów – istnieją minimalne ilości odpadów, poniżej których nie trzeba składać sprawozdania.
W praktyce oznacza to, że jeśli firma w 2019 r. przetransportowała: mniej niż 0,5 tony makulatury, do 10 ton złomu, do 20 ton trocin, do 0,5 tony plastiku itd. – nie musi składać sprawozdania. Szczegółowe dane o maksymalnych ilościach odpadów, których transport nie podlega pod obowiązek sprawozdawczy zawiera tabela:
RODZAJE ODPADÓW I ILOŚCI ODPADÓW, DLA KTÓRYCH NIE MA OBOWIĄZKU PROWADZENIA EWIDENCJI ODPADÓW
Lp. |
Rodzaj odpadów |
Kod |
Ilość odpadów |
|
odpadów1) |
[Mg]/rok |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
1 |
Odpadowa masa roślinna |
02 01 03 |
bez ograniczeń |
|
2 |
Odchody zwierzęce |
02 01 06 |
bez ograniczeń |
|
3 |
Odpady z gospodarki leśnej |
02 01 07 |
do 10 |
|
4 |
Odpady metalowe |
02 01 10 |
do 10 |
|
5 |
Odpady kory i korka |
03 01 01 |
do 20 |
|
6 |
Trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornir inne niż wymienione w 03 01 04 |
03 01 05 |
do 20 |
|
7 |
Odpadowy toner drukarski inny niż wymieniony w 08 03 172) |
08 03 18 |
do 0,2 |
|
8 |
Odpady z toczenia i piłowania żelaza oraz jego stopów |
12 01 01 |
do 0,1 |
|
9 |
Odpady z toczenia i piłowania metali nieżelaznych |
12 01 03 |
do 0,05 |
|
10 |
Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe |
13 02 08* |
do 0,02 |
|
11 |
Opakowania z papieru i tektury |
15 01 01 |
do 0,5 |
|
12 |
Opakowania z tworzyw sztucznych |
15 01 02 |
do 0,5 |
|
13 |
Opakowania z drewna |
15 01 03 |
do 1 |
|
14 |
Opakowania z metali |
15 01 04 |
do 1 |
|
15 |
Opakowania wielomateriałowe |
15 01 05 |
do 0,5 |
|
16 |
Opakowania ze szkła |
15 01 07 |
do 0,5 |
|
17 |
Opakowania tekstyliów |
15 01 09 |
do 0,2 |
|
18 |
Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone |
15 01 10* |
do 0,2 |
|
19 |
Opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia |
ex3) 15 01 11* |
do 0,05 |
|
konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi |
||||
20 |
Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne |
15 02 03 |
do 0,2 |
|
inne niż wymienione w 15 02 02 |
||||
21 |
Zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 |
16 02 13* |
do 0,05 |
|
do 16 02 12 |
||||
22 |
Zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 |
16 02 14 |
do 0,1 |
|
23 |
Elementy usunięte ze zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15 |
16 02 16 |
do 0,05 |
|
24 |
Nieorganiczne odpady inne niż wymienione w 16 03 03, 16 03 80 |
16 03 04 |
do 0,2 |
25 |
Organiczne odpady inne niż wymienione w 16 03 05, 16 03 80 |
16 03 06 |
do 0,2 |
||||
26 |
Produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia |
16 03 80 |
do 0,1 |
||||
27 |
Baterie zawierające rtęć |
16 06 03* |
do 0,005 |
||||
28 |
Baterie alkaliczne (z wyłączeniem 16 06 03) |
16 06 04 |
do 0,02 |
||||
29 |
Inne baterie i akumulatory |
16 06 05 |
do 0,02 |
||||
30 |
Magnetyczne i optyczne nośniki informacji |
16 80 01 |
do 0,05 |
||||
31 |
Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów |
17 01 01 |
do 10 |
||||
32 |
Gruz ceglany |
17 01 02 |
do 10 |
||||
33 |
Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia |
17 01 03 |
do 10 |
||||
34 |
Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, |
odpadowych materiałów |
ceramicznych |
17 01 07 |
do 10 |
||
i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 |
|||||||
35 |
Usunięte tynki, tapety, okleiny itp. |
17 01 80 |
do 5 |
||||
36 |
Drewno |
17 02 01 |
do 10 |
||||
37 |
Szkło |
17 02 02 |
do 5 |
||||
38 |
Tworzywa sztuczne |
17 02 03 |
do 5 |
||||
39 |
Miedź, brąz, mosiądz |
17 04 01 |
do 5 |
||||
40 |
Ołów |
17 04 03 |
do 5 |
||||
41 |
Cynk |
17 04 04 |
do 5 |
||||
42 |
Żelazo i stal |
17 04 05 |
do 5 |
||||
43 |
Cyna |
17 04 06 |
do 5 |
||||
44 |
Mieszaniny metali |
17 04 07 |
do 5 |
||||
45 |
Gleba i ziemia, w tym kamienie, inne niż wymienione w 17 05 03 |
17 05 04 |
do 20 |
||||
46 |
Materiały budowlane zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01 |
17 08 02 |
do 10 |
Mariusz Olech
prawnik
Michał Bujak
Kancelaria Prawna Błach Dynerowicz Bujak
Sprawdź, jak dostosować się do obecnych wymogów i przygotować na kolejne: