Pytanie: Firma będzie wykonywała transporty na potrzeby własne, samochodem ciężarowym o dmc do 12 ton pomiędzy Polską, a Austrią (przejazd przez Czechy - tranzyt, odbiór obiektu w Austrii i powrót). Jakie są obowiązki przewoźnika przy realizacji takiego transportu? Czy w związku z tym, że będzie to transport bilateralny, nie trzeba zgłaszać delegowania kierowców do IMI? Czy kierowcy – wykonujący transport międzynarodowy - nie będą też podlegać pod przepisy o podróży służbowej? Jakie dokumenty kierowcy powinni posiadać w kabinie w trakcie transportu (czy wymagane są przetłumaczone umowy o pracę, czy zaświadczenie A1)? Ponadto czy istnieją dodatkowe obowiązki, które należy wypełnić?
W celu określenia, czy mamy do czynienia z delegowaniem czy też nie, należy ustalić jaki charakter ma usługa, której towarzyszy przewóz na potrzeby własne. W tym przypadku nie ma odbiorcy usługi w przyjmującym państwie członkowskim, bowiem to firma jest odbiorcą usługi (towaru) oferowanej przez podmiot mający siedzibę w przyjmującym państwie członkowskim. Oznacza to, że kierowca wykonujący przewóz drogowy, nie jest pracownikiem delegowanym na terytorium Austrii czy Czech. Jako że nie ma odbiorcy usługi, nie może zatem być mowy o delegowaniu.
Korzyści
Czy kierowca jeżdżący na potrzeby własne podlega przepisom o delegowaniu kierowców?
Czy kierowca w transporcie międzynarodowym jest w podróży służbowej?
Czy odstępstwo od delegowania w zakresie transportu bilateralnego dotyczy przewozów NPW?
Jakie dokumenty powinien mieć kierowca w trakcie transportu NPW?
Jak uzyskać zaświadczenie na przewozy drogowe na potrzeby własne w krajowym transporcie drogowym osób lub rzeczy?
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu,możesz wykupić jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu. Wyślij SMS o treści: WPR na numer 92568. Otrzymasz zwrotnego sms'a z kodem, który wpisz w poniższe pole. Koszt SMSa: 29 zł netto (35.67 zł brutto)
ekspert z zakresu prawa związanego z transportem drogowym, prelegent szkoleń dla kadry zarządzającej przedsiębiorstw transportowych, absolwent studiów podyplomowych z zakresu prawa gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (praca dyplomowa na temat statusu prawnego kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym), a wcześniej Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Własna praktyka doradcza - Prawnik w transporcie